"А в нашого Шума...": веснянка як калейдоскоп образів

PH10057 2Після небувалої популярності у світових музичних рейтингах стилізованої веснянки - мабуть цілком логічно дослідити трохи глибше хто такий Шум і чому йому не дають спати дівчата, навіщо Дзельман не віддає ключі від церкви та чому сербин - це не лише танець.

Насправді весна, яка уособлює пробудження життєвих циклів, дуже багата на смисли.

Автори відео: Іванна Стеф'юк та Микола Глібіщук, спеціально для проекту "Спадщина" Буковинського центру культури і мистецтва

Детальніше...

Онлайн-огляд "PRO: читати". Частина 11.

img5Який зв'язок між Леопольдом фон Захером Мазохом і традиціями Гуцулії? Здавалося би, питання дивне. Але насправді зв'язок є, і відповідь на це - у шостому томі фундаментального видання "Історія Гуцульщини" (головний редактор - Микола Домашевський, заступник - Нестор Библюк).

У цій книзі, що видана у співпраці кількох дослідницьких установ України і США, можна відшукати правдиві дослідницькі перлини з історії та семантики ремесел, з історії шкільництва та народного театру і ще багато чого іншого. Цікаво?

Детальніше...

Вишита сорочка у гардеробі видатних українців

photoЗ нагоди Всесвітнього дня вишиванки ми підготували для вас спецвипуск циклу етнографічних студій - "Вишита сорочка у гардеробі видатних українців". Для когось це - стиль життя, а для когось - інстинкт самозбереження.

Автори випуску - співробітники Буковинського центру культури і мистецтва Іванна Стеф'юк та Микола Глібіщук.

Детальніше...

Неписаний кодекс жінки при надії: етнографічний погляд

183689491 2964391947138375 1338520737379369131 nНародна традиція каже, що добробут, доля і здоров’я дитини значною мірою залежать від того, як поводить себе жінка у період вагітності. Так, жінці, що чекає дитину, забороняли дивитися на потворних людей (аби дитина не мала вад), бити чи кривдити тварин (навіть комах). Не можна дивитися на риболовлю (щоби дитина була спокійна вдачею) тощо. Тіло матері та її дитини в утробі сприймається в народній свідомості як єдине ціле, саме цим пояснюється відома заборона відмовляти вагітній жінці (це просить не жінка, а дитина її устами, а дитина ще не на цьому світі). Якщо ж вагітна у перелякові схопиться за якусь ділянку тіла – вважається, що її маля саме в тому місці матиме родову шкірну пляму.

Майбутня мама також повинна, як каже народний припис, вкрай обережно будувати свої стосунки з довколишніми: аби ніхто на неї не затаїв зло, інакше кара впаде не на маму, а на дитину. Фактично, період вагітності – перший період великої відповідальності за інше людське життя. І народна мораль, традиція через норми, заборони та настанови стає для жінки тим орієнтиром, який допомагає їй розібратися з цілком новим для неї статусом і способом життя.

Детальніше...

Володимир Гнатюк: унікальний у всьому

184636076 2964274760483427 6504275004645064201 nВолодимир Гнатюк, якому сьогодні виповнюється 150, став одним з перших професійних україністів, який вивів вітчизняну етнографію на європейський рівень. Про нього можна і треба говорити у кількох іпостасях - академіка АН України, члена наукових товариств Німеччини, Австрії та Швеції, упорядника майже 60 томів етнографічних збірок, фольклориста, літературознавця, діалектолога.

Дослідники його біографії зʼясували, що епістолярна сітка академіка вражає: Володимир Гнатюк адресувався з понад 800-ма адресатами.

Унікальний він з дитинства: володів феноменальною памʼяттю на фольклор і міг безпомилково відтворити мотив чи сюжет, почутий у ранньому дитинстві. Так само, як безпомилково відрізняв народний фольклор від сучасних йому стилізацій під фольклор. Син Івана Франка, Тарас Франко, згадує такий курйозний випадок: «До Гнатюка-етнографа я ходив у справі мого брата Петра Франка. Брат їздив, здається за дорученням Гнатюка, на кошт Етнографічної секції Наукового Товариства ім. Т. Г. Шевченка по різних селах покутсько-гуцульського півдня і записував коломийки. Склав він також у народнім дусі коло 30 пісень і включив у збірку. Володимир Гнатюк пізнав фальш і всю збірку відхилив» [1].

Детальніше...