(Роздуми до етнопроєкту "Буковинське Різдво")
(Запис шостий)
Люто викурена з природного середовища на початку ХХ століття, народна традиція дуже повільно, сказати би - недовірливо, але повертається. Колись її вижили не тільки забороною, а і їдким висміюванням. Сміх взагалі багато на що здатний…
Народжені у 80-х напевне пригадують, як їх виправляли у школі "Не говори, як той вуйко, будь культурним". Тобто "народне" і "культурне" в юнацькій свідомості ніби розділяють. А горяни пригадають, як у радянські часи висміювали традицію перенесення живого вогню ("кукуци", "вогники" у Чистий четвер). І від вмілих суспільних маніпуляцій слово "кукуцєнник" багато де стало насмішкою, синонімом до слова "жебрак". Ненадовго, але стало. А ще багато де (порубіжна зона між Гуцульщиною і Покуттям) ця шляхетна традиція просто зникла. Так як зникає живий вогонь, коли в ньому більше не вбачають потреби.
Детальніше...
(Роздуми до етнопроєкту "Буковинське Різдво")
Запис п`ятий
Ви помітили, що в обрядовому розумінні слова "доля" і "заміжжя, одруження" часто виступають синонімами? А сама зустріч з такою людиною, відповідно, називається доленосною.
Словник нам каже, що долею називається певним чином запрограмований перебіг подій у житті людини, те, що "судилося". Тобто на перший погляд, всі своєї долі не втечеш і конем її не об`їдеш, як вчить нас фольклор. Але в українській родильній обрядовості є два сутнісно протилежні обряди, один з яких стосується незворотності долі, другий каже: "Ми самі робимо вибір".
Перший з обрядів, чи навіть точніше би сказати - вірувань, має назву "12 судців". Вважається, що коли жінка розроджується, на вікні кімнати сидять дванадцять судців, дванадцять варіантів долі дитини. На чию годину припаде - таку і долю дитина матиме. Вродиться до багатства, до слави, до бурлакування чи, Боже збав, пияцтва. Так і кажуть, коли чиясь доля ніби котиться в невідомому напрямку - "Народився, відий, в таку годину...".
Але чи справді ми нічого не можемо змінити ні в своїй долі, ні в долі рідних? Якщо так, то для чого така обширна традиція побажань та віншувань, де ми адресата "програмуємо" на добро?
Детальніше...Нові зірки засвітилися над одним із найстаріших культурологічних журналів – «Українська культура». Цей часопис розпочав свою історію ще з червня 1921 року і з тої пори змінив аж 12 назв.
У 1991 році з настанням незалежності України журнал отримав свою сучасну назву – «Українська культура», зараз його головною редакторкою і берегинею є українська письменниця, журналістка, громадська діячка Тетяна Череп-Пероганич. Журнал випускає ТОВ "Видавничий дім "Українська культура". Днями вона поділилася з читачами неабиякою радістю: вийшов друком №4-6 за 2020 рік.
Приємно відзначити, що до номера включене і дослідження нашої співробітниці – завідувачки науково-методичного відділу дослідження та збереження традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва, кураторки етнографічного проєкту «Спадщина», кандидатки філологічних наук, письменниці Іванни Стеф`юк (Олещук). У статті «Традиційна культура Буковини, Покуття та Гуцульщини: обрядово-сакральний вимір» висвітлено семантику різдвяної прикраси «павук», охарактеризовано традиційні забави біля церкви і висвітлено роль храму в українському суспільстві.
Детальніше...(Роздуми до етнопроєкту "Буковинське Різдво")
Запис четвертий
Сьогоднішній день - це обрядові ворота в зиму. Введення, або Третя Пречиста є одним із тих свят, які в українця в особливому пошанівку.
"Дехто вважає, що назва свята походить від того, що в природу вводиться зима, дехто каже, що в цей день Бог відпускає праведні душі на землю подивитися на своє тіло, і тому свято назвали "Виденням", а потім назва ця деформувалася на "Введення". Проте не мають рації ні одні, ні інші, адже свято походить від введення Пречистої Діви Марії до храму Господнього. А сталося це тоді, коли дівчинці виповнилося три роки і батьки її Йоаким та Анна, виконуючи свою обіцянку перед Всевишнім, ввели маленьку Марію до храму і віддали служінню Богові", - зазначає Авксентій Яківчук у етнографічній книзі "З роси і води".
В народі для себе запримітили: Перша Пречиста зерном засіває, Друга Пречиста - дощем поливає, а Третя Пречиста снігом замітає. Саме тому всі польові роботи стараються завершити до Покрови, аби можна вчасно виорати і дати земличці спокій аж до Благовіщення.
Детальніше...(Роздуми до етнопроєкту "Буковинське Різдво")
Запис третій
Розглядаючи добірну вишивку сорочок-буковинок (нитками чи цітками, бісером), милуючись делікатною циркою і "виробленими" тканими рушниками, наші сучасники щиро дивуються: як то, працюючи тяжко від ранку до вечора в полі, обходячи корів та овець, пильнуючи порядок в хаті та бавлячи по 8 дітей - коли жінка знаходила час ще і для того, щоби витворити таку дивину? Про художню вартість вишитих і тканих виробів, а надто - їхніх орнаментів - то взагалі окрема бесіда. А і справді, коли?
Детальніше...