У сучасному житловому інтер’єрі дизайнери гармонійно використовують конструктивні елементи українського традиційного житла. Одним із таких є сволок (колода, балка, перекладина, кроква) – головна балка під стелею, яка розміщується по поздовжній осі. Вона має не лише функціональне призначення, але й декоративне. В сучасному інтер’єрному просторі майстри використовують нові технології, матеріали та декоративне оздоблення.
У XVI – XVIIIст. сволоку відводилася особлива роль у народному житті. Чимале значення має в народних повір’ях, звичаях, казках та піснях. Відомо, що в давнину люди боялися злих духів, тому намагалися захистити себе різними способами. Сволоки народні майстри дереворізьблення та малярства наповнювали своєрідною знаковою системою, яка є свідченням архаїчних та християнських вірувань – геометричні, солярні, рослинні та християнські знаки. Такий орнамент ставав перепоною для нечистої сили і сприяв благополуччю родини, тому словок – магічно-практичний оберіг дому. В побуті також відображався і космогонізм мислення родини. Образ дому відповідав образу світобудови. Вертикальна структура житла прирівнювалася з трьома сферами: небесною, наземною і підземною. Архітектурний декор був тією ланкою, яка пов’язувала частини внутрішнього та зовнішнього простору. Сволок – межа між «передньою» та «задньою» частинами хати.
Детальніше...Крок за кроком вивчаємо ткацтво – лаконічну і разом з тим промовисту знакову систему нашого національного мислення. Ми в селі Брусниця (колишня Кіцманщина, зараз – Вижницький район). Заходимо у світлицю, і яку, здається, зараз за нами зайде господиня і розповідатиме нам про технологію буковинського ткацтва. Адже Марафта Шемчук – знана майстриня, ще з молодих років тче вона горботки, запаски, торбини і, звичайно, баюрки. Колись юною дівчиною перейняла ремісничі тонкощі від мами, Марії Козьми, і з того часу не було в Брусниці такого дому, куди би Марафта Самійлівна не ткала на замовлення. Ще з юних років чула, що золоті руки має (хоча і вважається, що технології народного мистецтва можна опанувати тільки з великим досвідом).
Художня культура Бессарабії чи не найкраще проявила себе у декоративно-ужитковому мистецтві, зокрема народному гончарстві, що має давню традицію й цікаві прояви колективної та індивідуальної творчості. Кожен майстер, розвиваючись у загальному руслі, формував спільну традицію, створюючи авторські глиняні вироби. Одним з найбільших осередків наприкінці ХІХ століття стало село Коболчин Сокирянського (нині Дністровського) району. Вироби цих народних майстрів вирізняються оригінальною художньою мовою, пластикою форм та орнаментальним декором. Історично усталений асортимент гончарних виробів відповідав практичним потребам, особливостям побуту та функціональним призначенням. Вони виконували ужиткову, естетичну та обрядову функції.
Елемент НКС - обласний перелік:
Бессарабський тканий килим
ГЕНЕЗА
Килимарство – традиційна, найпоширеніша в усіх місцевостях України галузь народного ткацтва. Початок виникнення ткацького ремесла на Бессарабії достеменно невідомий. Воно існує з тих часів, коли люди навчилися виготовляти конопляну і вовняну пряжу. Екокилими слугували людині передусім для утеплення і прикрашання житла, а також виконували побутові, обрядові та естетичні функції (використовувалися у весільних і похоронних обрядах, інших обрядових ситуаціях).
Детальніше...До початку ХХ століття водночас з килимарством, ложкарством, вінникарством, лялькарством, вишивкою, малярством, виноробством мешканці Бессарабії активно займалися гончарством. В історичному контексті на цій території під час польових експедицій археологами та краєзнавцями було знайдено зразки трипільської та черняхівської культури, які зараз зберігаються у Сокирянському історичному музеї Дністровського району. Згідно з цими даними можна дійти висновку, що гончарне ремесло у цьому етнографічному регіоні зародилося ще близько 4000 тис. років до нашої ери, що вплинуло на хід всієї історії та культури Бессарабії.