• Онлайн етнопроєкт «Буковинське Різдво»

    Упродовж 92 днів підготовлено стільки ж оригінальних матеріалів для тематичної сторінки у Фейсбук. До проєкту долучилися сотні учасників, аудиторія зацікавлених склала майже 150 тисяч користувачів

  • Підведено підсумки масштабного проєкту–конкурсу екскурсійних маршрутів «Слідами «Букової землі»

    Цикл перформативних вечорів за бестселером «Букова земля» талановитої землячки, лауреатки Шевченківської премії Марії Матіос на затишній території Центру

  • Від Різдва Христового до Йордану

    Традиційне обласне фольклорно-етнографічне свято щороку збирає численних поціновувачів народних традицій. Неповторна та яскрава феєрія буковинських обрядодійств не залишає байдужим нікого

  • Творчий світ дитинства

    По-домашньому теплим та чуттєвим було свято, яке підготували методисти Центру до Міжнародного дня захисту дітей. Аби кожна дитина не втратила світлого бажання творити

  • ХХХІІ Міжнародний фольклорний фестиваль «Буковинські зустрічі»

    Танці, пісні, розмаїття костюмів і народних традицій, глибокі історії та щира радість від спілкування із земляками-буковинцями

  • «Портрет українця»

    Збірка культурологічних нарисів письменниці, науковиці, кураторки дослідницького проєкту «Спадщина» Іванни Стеф’юк презентована у Міжнародний день дарування книг

  • Майстер-класи розпису писанок

    Для всіх охочих багато таких майстер-класів щороку проводять талановиті методисти Центру - майстри народного мистецтва Василь та Альона Беженарі

  • Мотиви буковинського краю

    Обласна виставка творчих робіт викладачів мистецьких шкіл – традиційна і репрезентує доробок педагогів-художників краю

  • На різдвяні свята янгол прилетів

    На території Центру відкрито садово-паркову скульптуру «Оберіг рідної культури». Урочистості відбулися у дні святкування 80-ти річчя нашої установи

  • «Буковинський розмай» - ювілейна сорокова виставка

    Один з наймасштабніших в Україні проєктів. Щороку юні художники мистецьких шкіл краю презентують понад 1000 творів живопису, скульптури, графіки тощо

  • Унікальний видавничий проєкт «Смаки Буковини»

    129 буковинських страв описано у гастрономічному путівнику традиційної кухні, де окрім рецептів, вміщено етнологічні нариси про 71 учасника проєкту та яскраві світлини куточків Буковини

  • Театр із присмаком кави

    За підтримки нашого Центру відбулася яскрава театральна імпреза. Дві вистави провідних народних театрів та майстер-класи відомих українських і зарубіжних митців

  • Моя земля – це сила моя

    Прем’єра першої творчої роботи з циклу фільмів, які розповідають про непрості долі репресованих жінок Буковини

Дещо про дитячі пострижини

img2Волосся як вмістилище душі - саме таке ставлення до зачіски в українській традиційній культурі. Тому гребінець не позичають, власне волосся не викидають (можна лише спалити). Перші пострижини маленької людини відбуваються, коли дитині виповнюється рік. Хрещені батько та матка (нанашко і нанашка) символічно зістригають по пасму з усіх чотирьох сторін голови дитини, бажаючи при цьому похресникові усіх земних благ. 

Перше обрядове зістригання волосся супроводжується традиційними діями і характеризується чітким розподілом ролей.

"Обов'язково збираються куми, і старший батько тримає ножиці, а старша матка - хустку чи платинку. Матка зістригає волоссячко "хрестом" (з-над чола, біля вушок, під тім'ячком), і це волосся завивають у хусточку чи платинку і зберігають як дорогу пам'ятку", - розповідає знавець путильських традицій Валентина Буняк.

Якщо волосся з пострижин не зберігають, то спалюють або пускають за водою (аби дитина швидко росла). Остерігалися викидати волосся за вітром (аби дитину не боліла голова).

Проте пострижини – це не те ж, що і перша стрижка. Адже це специфічний обряд, який має на меті вшанувати річницю від дня народження дитини, і далі кілька років поспіль дитині дозволяється ходити простоволосою.

В етнологічній літературі знаходимо згадки про те, що у минулі століття пострижини практикували як символ переходу з однієї вікової категорії в іншу (немовля-дитина-отроча-доросла людина). Пригадаймо старовинну буковинську пісню «Камінна гора», де нареченій напередодні весілля обрубують косу мечем – це символ її нового життєвого періоду.

Першу стрижку хлопчикові роблять у 5-7 років, тоді ж дитина вперше іде до сповіді та причастя. З цього ж віку дівчинці починають робити зачіски (одна чи дві косички, "колосок", "добераної" і т.д. Заплетеною (а в свята - заквітчаною) ходила дівчина аж до заміжжя, розпускати волосся "між люди" після семирічного віку не дозволялося.

Перша зачіска має свою певну соціальну символіку: цим самим дитині дають зрозуміти, що вона уже не немовля, а отже волосся повинно бути упорядковане.

Простоволосість як така (надто для дівчаток) після семирічного віку не заохочувалася, дітей починали заплітати у коси, а старших – потрохи квітчати.

Заміжня молодиця ховала волосся під хусткою, переміткою, з непокритою головою не ходила.  Чоловічі традиційні зачіски: "під польку" (коротке рівно підстрижене),довге волосся із чубчиком, "під макітру" (підрізне кружком навколо голови волосся).

Для укладання волосся часто використовували олію.

На відміну від теперішньої тенденції забезпечити дитині щонайкращий одяг, у давнину ж навпаки – повноцінний одяг дитині могли справити аж коли відбудуться перші «дорослі» пострижини, або ж коли дитина йде до школи, коли вона з родичами ходить до церкви. Іншими словами – коли їй є куди виходити між люди.

Для зовсім малої дитини взуття, верхній одяг, штани і запаски дитині, як правило, не справляли – за крайньої потреби дитину одягали в одежу старших братів і сестер. Заможних родин, як правило, це не стосувалося.

Для хлопця ж найбажанішою обіцянкою було, що батьки справлять йому капелюх. Це означало, що він уже майже дорослий.

На перший погляд здається, що зовнішній вигляд – це другорядне, коли говоримо про душу чи місце людини у світі. Проте коли розміркуємо над значенням вікових стрижок і зачісок – розуміємо, що у нашого предка практично споконвіку зовнішнє доповнюється внутрішнім, і в цьому зміст нашої традиції.

Іванна СТЕФ’ЮК,

кандидатка філологічних наук,

завідувачка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва,

кураторка етнографічного проєкту «Спадщина»

Шановні друзі

Ми раді вітати Вас Микола Шкрібляк
на сайті Буковинського
центру культури і мистецтва

Читати далі

Контакти

Обласна комунальна установа
"Буковинський центр
культури і мистецтва"
Чернівецької обласної ради
Україна: 58003,
м.Чернівці, вул.Й.Главки, 1-а.
тел/факс: (0372) 52-57-08
7491790
Сьогодні
Вчора
Тиждень
Місяць
Минулий місяць
Всі дні
2639
11896
14535
66922
337505
7491790

Ваш IP: 54.36.148.152
Час сервера: 2025-05-06 08:42:20
Счетчик joomla