• Головна
  • Наша історія
    • Особистості
  • Культура краю: анонси
  • Митці Буковини
  • Наша робота
    • Онлайн-етнопроєкт "Буковинське Різдво"
    • Кінострічка
  • Новини з районів
    • Вижниччина
    • Герцаївщина
    • Глибоччина
    • Заставнівщина
    • Кельменеччина
    • Кіцманщина
    • Новоселиччина
    • Путильщина
    • Сокирянщина
    • Сторожинеччина
    • Хотинщина
    • м.Новодністровськ
    • м.Чернівці
  • Народні майстри
  • Традиційна культура
    • Звичаї та обряди
    • Традиційні ремесла
    • Виконавське мистецтво
    • Світоглядні практики
    • Інше
  • Мистецькі школи
    • Інформаційна платформа
    • Обдаровані талантом
    • План
      • План заходів 2021-2022
      • План заходів 2022-2023
      • План заходів 2023-2024
      • План заходів 2024-2025
      • Плани семінарів
        • 2017
        • 2018
        • 2019
        • 2020
        • 2021
      • Плани роботи ТМО
    • Методичний ярмарок
      • Навчальні програми
      • Творчі лабораторії
    • Нормативно-правова база
    • Звітність
    • Обласні фахові конкурси. Нагородження
  • Клубні заклади
    • Інформаційна платформа
    • Мистецькі практики
  • Галерея пошани
    • Галерея пошани 2015
    • Галерея пошани 2016
    • Галерея пошани 2017
    • Галерея пошани 2018
    • Галерея пошани 2019
  • Друковане слово
    • Нові видання
    • Наукові розвідки
    • Наш доробок
  • Навчання кадрів
    • Навчально-методичний відділ мистецьких закладів та підвищення кваліфікації працівників культури
    • Відділ формування творчих просторів та надання культурних послуг
    • Відділ менеджменту, креативних індустрій та міжнародної співпраці
May
05

Рахманський Великдень і човники на той світ

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

rahmanyУ великодню пору виходить на берег ріки дитина і пускає яєчні шкаралупки по воді. В одних регіонах ці шкарлупки – то від яєць, котрі пішли на випікання паски, в інших – це шкаралупки, що залишилися від великодньої гостини, і всі вони, звісно, половинчасті. Дитина пускає на воду їх і є вірування, що через три тижні ці шкаралупки допливуть «на той світ», зробляться доти цілісною писанкою, і сповістять рахманові, тобто далекому предкові, що у світі – Великдень.

Важко не вловити співзвучність слів «брахман» і «рахман», а відтак відчитати не просто дохристиянський, а ще праіндоєвропейський культурологічний зміст. Щодо того, хто такі рахмани (в українській традиції), то етнологи і фольклористи зазначають, що це далекий предок, який настільки давно відійшов у засвіти, що вже праведний. Є навіть паремія «Постити, ніби рахман» - тобто дуже ретельно і правильно. Прикметник «рахманний» означає «спокійний, лагідний, слухняний, світлий».

Детальніше...
Mar
15

«В нас такого не було?»: трохи про мʼясниці, масниці і жіноче свято

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

varenykyЧи не найгарячіша тема для суперечок зараз – чи українським є свято Масляна, чи були в нас Масниці, і чи святкують щирі українки жіноче свято.

Отож, про все по порядку. Масниця (Пущення, Сиропуст, Масляна (останнє рідк. і привнесене), Колодій, Сирна неділя, Бабський тиждень тощо – це обрядовий тижневий період перед Великим постом. Це такий собі «тиждень вільнощів», тобто людина дозволяє собі те, що аж до Великодня буде строго заборонено – молочну і масну скорому, веселощі, весілля і любощі. Що мається на увазі під останнім? На Колодія українська молодь (особливо на Поділлі та Опіллі) влаштовували забави з колодками. Це останній тиждень аж до виходу з посту, коли ще можна справляти танці і весілля, а тому дівчата дарують парубками маленькі колодки на стрічці, а ті їм у відповідь дарують намиста, солодощі чи хто що надумає. Якщо парубок задовго (на думку громади) не одружувався, йому громада привʼязувала колодку, але не до руки, а до ноги.

Детальніше...
Feb
01

Чому - курка?

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

15809-randal-ford-animal-kingdom-a-collection-of-portraits-2Півень і курка: у живій природі це пара, у традиційній культурі ж їм відведені цілком відмінні ролі. Півень (Кугут, когут, будимир, кур) довгий час вважався птахом-тотемом через свій зв`язок із сонцем. Адже і справді: навіть у темному курнику ця птиця безпомилково відчує, коли світанок і сповістить про це людину. Можливо, саме через це на Гуцульщині довгий час існувало строге харчове табу на півняче м`ясо. Зокрема, про це читаємо у новелі "Горнец" Марка Черемшини.

На Буковині та Бессарабії (Кіцманщина, Новоселиччина) існує маловідомий, але дуже цікавий містичний обряд на викликання дощу. Полягає він у тому, що до схід сонця жінки біля колодязя купають дев`ять чорних півнів, примовляючи до них, щоби ті "поговорили з сонцем" і воно перестало палити, а небо дало дощу.

На перший погляд може здатися, що тільки півень (який уже своїм промовисто красивим виглядом засвідчує незвичайність) є особливим, а його ж "подруга" курка - цілком приземлена істота, яка годиться тільки на харч.

Детальніше...
Feb
08

"Що проміняв жінку на тютюн та люльку, необачний"

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

1 2Часто можна почути, що тютюнопаління - то вада сучасності, бо "колис так не було". Звичайно, так не було - було інакше...

Традиція куріння люльки, як відомо, має індіанські корені - у долині Оріноко куріння не було шкідливою чи нешкідливою звичкою, це було ритуалом. Всім відома "трубка миру", яку викурював жрець на усі сторони світу, первісно мала ритуальний характер - у такий спосіб обкурювався, тобто очищувався простір, вирівнювалася енергетика. Часто до тютюну домішувалися трави, які розслабляли тих, що вдихають такі дими. Така люлька означала очищення простору, а ще - примирення: викурювання трубки миру і закопування тамагавку війни.

Курили трубку й козаки. Якщо говорити про традиції, то саме Наддніпрянщина мала одні з найцікавіших традицій чоловічого файкування. Можливо, запозичене це заняття частково у турків, а особливого розквіту здобуло в часи Сагайдачного. Згадаймо рядки відомої пісні: "Попереду Сагайдачний. Він проміняв жінку на тютюн та люльку - необачний".

Детальніше...
Jan
14

Заглянь під маску буковинської маланки

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

329282Маланка – це справжня етнографічна анархія. Її неможливо дисциплінувати, режисувати чи передбачити. А ще вона постійно змінюється. Архаїчна тотемна, соціальна, маланка-переберія, етнографічна і навіть суспільно-політична – всі вони різні, і в цьому їхній смак.

Маланка має свої правила, але таємні: чужий їх не відразу роздивиться.

А якщо вслухатися – про що каже Маланка?

•Якщо зараз Маланка – більше смішний образ, і втілюють його часто молоді хлопці, то первісно за Маланку на Путильщині йшла щонайкраща і найчесніша дівчина, це було дуже гонорово. Юрій Федькович згадує: «Котре найкраща й найчесніща дівчина перебирала ся за Маланку. Один парубок за Василя (Чильчика), другий за короля (Місяця), а третій за Діда-Змия з білов та довгов бородов. Маланка мала зірку (звізду) на чолі, була прибрана у самі цвіти і мала з собов три подружечки з рожевими деревцями, котрі подібно, як она сама, були прибрані. Василь (Чильчик) був перебраний за ратая (оратаря), с чепигами або з серпом у руках; а Король з новим місяцем на чолі, а яко мисливець з сагайдаком і луком. Решта ледінів була то за плугатарів, то за мисливців перебрана; плугатарі водили з собов вола або барана, мисливці оленя або сокола, а Змий-дід нарешті, убраний у буйволову шкіру і оперезаний гадюками, водив з собов тура або цапа, мав велику косу у руці і три гробарі з рускалями за поплічників».

Детальніше...

Більше статей...

  1. КАТЕРИНА БОЙЧУК: РОЗДУМИ ЗА ТКАЦЬКИМ ВЕРСТАТОМ
  2. Український колорит у сучасному інтер'єрі житла
  3. Сволок як елемент сучасного інтер’єру житла
  4. Марафта Шемчук: аби узір не переривався

Сторінка 194 з 262

  • Початок
  • Попередня
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • Наступна
  • Кінець
Copyright © 2012-2017 Учбово-методичний центр культури Буковини. Всі права захищено! © При цитуванні та використанні будь-якої інформації посилання на сайт обов'язкове. Розробка та дизайн Голєв Дмитро.