• Головна
  • Наша історія
    • Особистості
  • Культура краю: анонси
  • Митці Буковини
  • Наша робота
    • Онлайн-етнопроєкт "Буковинське Різдво"
    • Кінострічка
  • Новини з районів
    • Вижниччина
    • Герцаївщина
    • Глибоччина
    • Заставнівщина
    • Кельменеччина
    • Кіцманщина
    • Новоселиччина
    • Путильщина
    • Сокирянщина
    • Сторожинеччина
    • Хотинщина
    • м.Новодністровськ
    • м.Чернівці
  • Народні майстри
  • Традиційна культура
    • Звичаї та обряди
    • Традиційні ремесла
    • Виконавське мистецтво
    • Світоглядні практики
    • Інше
  • Мистецькі школи
    • Інформаційна платформа
    • Обдаровані талантом
    • План
      • План заходів 2021-2022
      • План заходів 2022-2023
      • План заходів 2023-2024
      • План заходів 2024-2025
      • Плани семінарів
        • 2017
        • 2018
        • 2019
        • 2020
        • 2021
      • Плани роботи ТМО
    • Методичний ярмарок
      • Навчальні програми
      • Творчі лабораторії
    • Нормативно-правова база
    • Звітність
    • Обласні фахові конкурси. Нагородження
  • Клубні заклади
    • Інформаційна платформа
    • Мистецькі практики
  • Галерея пошани
    • Галерея пошани 2015
    • Галерея пошани 2016
    • Галерея пошани 2017
    • Галерея пошани 2018
    • Галерея пошани 2019
  • Друковане слово
    • Нові видання
    • Наукові розвідки
    • Наш доробок
  • Навчання кадрів
    • Навчально-методичний відділ мистецьких закладів та підвищення кваліфікації працівників культури
    • Відділ формування творчих просторів та надання культурних послуг
    • Відділ менеджменту, креативних індустрій та міжнародної співпраці
Apr
04

«ТАЄМНИЦІ БУКОВИНСЬКОЇ ПИСАНКИ»

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

1 1Один із виразних символів української традиційної культури – писанка. Вона, як відомо, стала елементом нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО і без писанки не обходиться жодна великодня традиція. Саме цій темі була присвячена етнографічна студія «Таємниці буковинської писанки», котру етнографічний проєкт «Спадщина» Буковинського центру кульутри і мистецтва провів у співпраці з «Гончаренко.Центром-Чернівці», лекторка – завідувачка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва Іванна Стеф’юк. На заході йшлося про каруківки – традиційні мальованки на межі Північної і Південної Буковини, а також про писанкарку Євдокію Візнюк, про Рахманський Великдень, традиції буковинської помани і про те, яка писанка «правильна» – списана на сирому чи вареному яйці.

Детальніше...
Jul
18

ПАТРОНА, ДЕРЕВЦЕ, ЧУГА: ДЕЩО ПРО ІМЕНИННІ ТРАДИЦІЇ БУКОВИНЦІВ

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

42330583Ви їдете Буковиною, і бачите ялинку, схожу на новорічну, тільки на високій жердині. А трохи далі – ще одну. Кожна з них обрядовою мовою каже, що тут дуже поважають чоловіків. Бо це не просто ялинка – а обрядовий атрибут. Іменинне дерево.

Дерево як ритуальний атрибут стає ключовим у відразу кількох обрядах Буковини, а також Прикарпаття, Закарпаття. Так, коли молоді люди одружуються, з боку нареченого і з боку нареченої прикрашається по одному живому деревцю ялини чи сосни в домі, ці ж деревця беруть із собою на вінчання, а менші деревця прикрашаються і встановлюються на стовпах над брамою. Коли людина завершила будівництво житла – встановлює на самому верху також прикрашене деревце ялини, яке в обряді називається «квітка». Коли буковинець іде у засвіти – йому дорогі люди споряджають живе сливове або символічне хлібне дерево з дарами, і кожне з цих ритуальних дерев символізує безперервність життя як такого (адже дерево має під-, надземну і власне земну частину, і воно своєю сутністю якраз і символізує безперервність буття і єдність світів. Одне із деревець – іменинне – встановлюють зараз значно рідше, проте ця особлива традиція заслуговує на те, аби бути описаною ширше. Тим більше, що вона є елементом нематеріальної культурної спадщини Чернівецької області.

Детальніше...
Jan
02

ВАСИЛЬ, ВАСИЛЄНИК: НОВОРІЧНИЙ ХЛІБ З ЛЮДСЬКИМ ІМЕНЕМ

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

4 1Традиційний український новорічно-різдвяний хліб – десь це калач (колач), десь корочун (крайчун), а десь... Василь, або ж василєник. Корочун і Василь – вони настільки подібні формою і «ритуальним життям», що ми припускаємо, що йдеться про різні у часі назви одного і того ж виду обрядового хліба. Якщо корочун – це дохристиянська назва, то «Василь», василєник має близьке споріднення з грецькою традиційною культурою і може вважатися саме новорічним хлібом християнського періоду нашої духовної традиції.

Корочун, крейчун, кречун, ґереджун, василєник, Василь поширений серед українців Карпат, і одна з назв – «кречун» - на нашу думку, лягла в основу популярного прізвища на прикарпатській Косівщині – Кречун.

Випікають такий хліб напередодні Святвечора, а вживають напередодні Василія (за старим чи новим стилем). Відомий такий хліб окрім українців, полякам, словакам, румунам, молдованам, угорцям, болгарам та грекам, також іншим народам.

Детальніше...
Jan
23

Весільний дружба, ватажел, батажей, боярин: почесті і обов'язки обрядового чину

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

1 1 1 І в молодят, і  в їхніх батьків на весіллі є кілька обрядових «заступників», котрі візьмуть на себе чимало ролей для того, аби дійство ішло чинно і за порядком. Для батьків такими «заступниками» є весільні батьки (у різних регіонах натрапимо на різні назви і трактування того, скільки їх повинно бути), а довіреними особами молодят є дружби і дружки.

 У межах цього нарису хотілося би поговорити саме про дружбів, яких, до слова по-різному називають у різних регіонах. Десь кажуть «дружба»,«дружко» – ці назви вказують на те, що дружба і наречений – це приятелі, товариші, а нерідко -  й побратими. За дружбу на теренах Буковини, Прикарпаття та ін. не може іти рідний брат (бо це вже певне змішування обрядових ролей). Десь дружбу називають «боярин» - і це не тільки відгомін княжих традицій, а і вказівка на те, що весільний дружба має чималий вплив у весільному чині, він має обрядову владу.

На Буковині дружбів називають словами «ватажèл»,«ватаг», «батажей» (з рум. Vatăjél). В румунській мові це слово має кілька значень, і одна з них керівник, розпорядник, лицар честі на весіллі [2]. Це слово співзвучне і з відомими вам словами «ватаг», «ватажок», які також означають чоловіка-лідера у різних середовищах. І що цікаво, фемінітива від слова «ватажèл» у обрядовій лексиці Буковини ми не зафіксували – дружок так і називають – «дружка». Як і немає фемінітива в даному обрядовому контексті до слова «боярин» - старший боярин є, старшої боярині – немає.  На нашу думку, це лексичний маркер гендерних уявлень суспільства, що головним є чоловік, він повинен розпочати обряд весілля і він повинен закінчити.

Детальніше...
Jul
12

ЗЕМЛЯНІ СТОЛИ ТА ЗАГОВОРЕНІ МАНДРИКИ: ДЕЩО ПРО РІДКІСНІ ПЕТРІВЧАНІ ОБРЯДИ

Категорія: Звичаї та обряди
  • Друк
  • E-mail

1_4Чи сідали ви колись за земляні столи, оточені з усіх боків маминими рушниками? Якщо ні, то певно ви не петрикували на Покутті. Красива традиція, значення якої може бути загадкою для її виконавців. «Петрати», «петрикувати», «сідати до петрика», «копáти Петра» - кожна з цих місцевих назв зображає підліткову пастушу традицію викопувати круглі або квадратні столи в землі, а відтак частуватися всередині цієї ритуальної конструкції. Тобто по суті хлопці підліткового віку спочатку обкопують рівчаками земляний клин, який слугуватиме столом, відтак виготовляють з гілок хрест і вкопують посередині стола, а відтак цей хрест прикрашають вінками. Сама трапеза є символічною і відтворює значення жертовної трапези, трапези-подяки за добрий пастуший рік.

Детальніше...

Більше статей...

  1. ЗИМА ЧИ ВЕСНА: ЕТНОГРАФІЧНІ РОЗМИСЛИ НАД НОВОРІЧНИМИ ТРАДИЦІЯМИ БУКОВИНИ
  2. «З НЕЮ ПОВ’ЯЗАНІ ВСІ НАШІ ОБРЯДИ», - АНАСТАСІЯ ПЕНТЕЛЕЙЧУК ПРО БУКОВИНСЬКУ ТАЙСТРУ
  3. «Слоїк не може вернутися порожнім»
  4. «Хоть Купайло, хоть Лопушник, але це таки справедливий Іван»

Сторінка 192 з 262

  • Початок
  • Попередня
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • Наступна
  • Кінець
Copyright © 2012-2017 Учбово-методичний центр культури Буковини. Всі права захищено! © При цитуванні та використанні будь-якої інформації посилання на сайт обов'язкове. Розробка та дизайн Голєв Дмитро.