Культурологічна студія з етнографічними акцентами «Дещо про міські традиції» зібрала поважне товариство у Буковинському центрі культури і мистецтва; ракурс зустрічі переважно стосувався цікавих і впізнаваних рис великодніх, новорічно-різдвяних, одягових та інших традицій міщан. Лекторка заняття – кандидатка філологічних наук, завідувачка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва Іванна Стеф’юк – здійснила бібліографічний екскурс, де познайомила присутніх із працями Георга Дроздовського, Наталії Гриценко, Ігоря Чеховського, Лесі Щербанюк, Тетяни Дугаєвої, Катерини Валявської, а також висвітлила візію традицій міста в українській художній літературі («Про себе саму» та «Апостол черні» Ольги Кобилянської, «Букова земля» Марії Матіос, «Срібний павук» Василя Кожелянка, «Великодній сон дитини» М. Чорноморця тощо.
Відвідувачі також почули про «місце сили» для дослідників історії міста – Муніципальну бібліотеку імені Анатолія Добрянського та відеодослідження дизайнерки, художниці костюмів Світлани Крачило «Пані капелюшована?» у серії «Модерні Чернівці», а також про добротні книжкові фонди Чернівецької обласної універсальної наукової бібліотеки імені Михайла Івасюка.
Чому рошошанки (як німкені-колоністки, так румунки і українки) колись носили кошики на голові, хто такі бюргери і яким особливим капіталом вони володіли, яке «духовне віно» чернівецької панночки в сецесійну добу і чим великодні традиції міста і села різнитимуться? Чому маленькі парафіянки католицьких костелів йдуть до причастя у білому вельоні та який тип вінка подолянки і буковинки запозичили у королеви Вікторії? Все це прозвучало упродовж студії і викликало цікаве і предметне обговорення, до якого долучилися голова ГО «Вишиваний дивотвір», культурна діячка Одарка Кучерява, голова єврейської громади міста Чернівці Шапса Авербух, культурна діячка Любов Добровольська, науковиця та майстриня Олена Ясінська.
Зацікавлення присутніх також викликали штрихи до біографічного портрета Ольги Кобилянської з її захопленнями верховою їздою та її секрети кулінарії (хоча готувати вона не надто любила).
Особливого колориту додала тематична міні-виставка – до уваги присутніх очільник нашої установи, заслужений діяч мистецтв України Микола Шкрібляк запропонував чотири автентичних строї з приватної колекції, це одягові комплекти жінок-рошошанок, а також німецьку шаль. Багато хто зауважив, що костюми ніби «вийшли» з книжки Г. Дроздовського «Тоді в Чернівцях і довкола».
Музичним подарунком для усіх присутніх став виступ Наталії Процюк – лауреатки численних всеукраїнських та міжнародних конкурсів, людини, залюбленої в українську та румунську пісню.
На особливі побажання наших гостей з Чернівців та Харкова ми вперше публікуємо під репортажним матеріалом список джерел для інформаційного збагачення. І, мабуть, це має стати традицією. Усі з запропонованих паперових видань доступні в бібліотеках або ж книгарнях нашого міста, а також безпосередньо у науково-методичному відділ дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ.
Джерела:
1.Валявська К. У мереживі вальсу. Світське життя на Буковині (1848-1918). – Чернівці, 2022.
2.Воронцов Сергій. Книга з повітря Сzernowitz. – Чернівці: Книги ХХІ, 2017.
3.Дроздовський Ґеорґ. Тоді в Чернівцях і довкола. Спогади Старого австрійця. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2019. – 288 с.
4. Дугаєва Т. Краса інтригує. А жінки – один з найцікавіших об’єктів для малювання ( [Електронний ресурс] // Версії. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://versii.cv.ua/kultura/krasa-intryguye-zhinky-odyn-z-najtsikavishyh-ob-yektiv-dlya-malyuvannya-orest-kryvoruchko/46167.html.
5.Дугаєва Тетяна. Монумент Милосерця. – Версії, 2022, 23 квітня.
6.Крачило С., Щербанюк Л. Пані капелюшована? – Точка доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CfubgLOKjTQ&ab_channel=DobraBiblioteka
7.Мельник Ігор, Щербанюк Леся, Любківський Олег. CZERNOWITZ: історичні вулиці, будинки та видатні особистості: урбаністичні есеї. – Чернівці: Друк Арт, 2015. – 416 с.
8.Паски (житня; звичайна; козацька, мазовецька; міщанська; (папушник) канонівська; мокринецька; південна; подільська; родзинкова; столітня; швидка; сирна; запечена; з шоколядою; снігова чигиринська) // Клиновецька Страви й напитки на Україні. — Київ — Львів. 1913 р. — С. 124—127. Електронна версія джерела: https://www.uacookbook.com/search/label/%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B8
9.Стеф'юк І. КОЛОНІЯ АВГУСТДОРФ: ТЕРИТОРІЯ ОСОБЛИВИХ ПРАВИЛ [Електронний ресурс] / Іванна Стеф'юк // Сайт Снятинського літературно-меморіального музею Марка Черемшини. – 2021. – Режим доступу до ресурсу: https://cheremshyna.blogspot.com/2021/12/blog-post_21.html.
10.Стеф’юк І. Цукрові писанки та уквітчані гойдалки – деякі спостереження за міськими великодніми традиціями. Точка доступу: http://bukcentre.cv.ua/index.php/tradytsiina-kultura/zvychai-ta-obriady/6243-tsukrovi-pysanky-ta-ukvitchani-hoydalky-deyaki-sposterezhennya-za-miskymy-velykodnimy-tradytsyamy.html
11.Чорноморець М. Великодний сон дитини. - Дзвінок. 1894. - Ч. 8. - 20 цвітня.
http://bukcentre.cv.ua/index.php/nasha-robota/6292-deshcho-pro-miski-tradytsiyi.html#sigProGalleriada1f4293dc