Традиції ткацтва тайстр у родині Дженикай

Галина ДженикайГалина Дженикай – майстриня художньої вишивки, ткацтва, колекціонерка, членкиня Національної спілки майстрів народного мистецтва України (2008), лауреатка обласної премії імені Георгія Гараса за збереження, відродження та розвиток народного мистецтва Буковини у номінації «Художня вишивка» (2019).

Народилася Галина Петрівна 24 січня 1956 р. у місті Кіцмань, з чотирьох років проживає у селищі Лужани Кіцманського району. Зростала у творчій родині майстринь прядіння, ткацтва, килимарства та народної вишивки. Художню освіту здобула в 1972-1975 рр. у Вижницькому училищі прикладного мистецтва. Після навчання працювала контролером на Чернівецькій фабриці художніх виробів ім. Ю. Федьковича, де вивчила увесь процес виробництва та згодом була переведена творчим майстром в експериментальну лабораторію. Відтак продовжила свій трудовий шлях завідувачем відділу художньої вишивки на фірмі «РЕРОМ». Там розробляла ескізи та добирала орнаменти для пошиття жіночих блуз, суконь, чоловічих сорочок. А з 1995 року працювала викладачем трудового навчання і методики в Чернівецькому педагогічному училищі.

 Майстриня Г. Дженикай – активна учасниця всеукраїнських, обласних виставок, конкурсів, мистецьких проектів, ярмарків та фестивалів, провела три персональні виставки в Чернівецькому обласному краєзнавчому музеї (2013, 2020 рр.) та Учбово-методичному центрі культури Буковини (нині –Буковинський центр культури і мистецтва, 2019 р.).

Ще з раннього дитинства опанувала технологічні прийоми роботи на горизонтальному ткацькому верстаті «кроснах» від матері Любомири Василівни Дженикай (народилася 2 серпня 1932 року в селищі Лужани Кіцманського району), частину робіт виконували вони разом. Основну сировину – вовну отримували із овець власного домашнього господарства. Самостійно стригли тварин, мили, скубали та пряли. Для основи тканого полотна використовували бавовняні нитки. Фарбували вовняну пряжу в селі Мамаївцях у майстрині Півонії Дячук, про це Галина Дженикай розповідає так: «Жінка спочатку робила «квас», або ще у нас називають «борщ» із житніх висівок та соломи. Потім набирала у каструлю цю рідину, розмішуючи з водою і додаючи порошкоподібну фарбу «черчик», «галун» для закріплення фарби, виварювала готовий барвник на плиті «шпаргаті». Майстриня мала чотири основних барвники: «жовтий», «оранжевий», «зелений» та «синій» і, відповідно змішуючи їх, отримувала інші кольори та їхні відтінки. Насиченість тону визначала на зануреній у фарбі «мітці». Деякі кольори мали такі цікаві народні назви: «ружевий» (рожевий), «секловий» (світло-зелений), «голубий» (темно-синій).

Дженикай Г. П. тайстра Жара 1975 р. в. вовна бавовна  Дженикай Л. В. торбина Забирана 1972 р. в. вовна бавовна   Дженикай Л. В. торбина Проста 1973 р. в. вовна бавовна

Тайстра "Жара", 1975 р.,

вовна, бавовна

Торбина "Забирана", 1972 р.,

вовна, бавовна

Торбина "Проста", 1973 р.,

вовна, бавовна

Дженикай Л. В. торбина Забирана 1976 р. в. вовна бавовна

Торбина "Забирана", 1976 р.,

вовна, бавовна

У нашому селі Лужани майстрині ткали торбини та тайстри. Другі відрізнялися величиною, були набагато більшими. За назвами вони ділилися на чотири типи: «Проста» (смугаста), «Забирана» (квіткова, з кошичками та птахами), «Перебита» (чергування смуг та рослинних мотивів), «Жара», або «Рижа» (геометричний орнамент з переважанням оранжевих та червоних кольорів). Смуги на «Простій» торбині називали «баточки». Підбираючи кольори для гармонійної палітри, майстрині говорили: «Щоб кольори грали в кольорі». Часто на верхній облямівці тайстр ткали смуги у п’ять ниток з «Х» подібним орнаментом, який називали «фасулька».

Полотно основи на торби і тайстри я разом із мамою ткали на «кроснах», «баярки» купляли у інших майстринь села. Всередині вони мали підкладку «під каптушє», яке шили із простого полотна.

Першу власну тайстру мені виткала мама на весілля, адже у нас кожна дівчина до одруження повинна була мати таку сумку. Коли бачили як молодиця ходить по селі з тайстрою, то усі знали, що вона зве на весілля. У тайстру клали калачі, банку меду, цукерки, які несли з поклоном вінчальні батьки для реєстрації шлюбу до клубу та на вінчання – до церкви. За тиждень до весілля й на саме весілля до нареченої чи нареченого гості приносили у тайстрах продукти харчування. Це ж можна говорити і про хрестини, коли матка йшла з калачами. Під час поховання покійника його родичі несли у тайстрах колачі, які на перехресті доріг роздавали за поману перехожим.

Тайстри та торбини переважно носили дівчата та жінки, хлопці та чоловіки – малі торбини. Торбини були дуже зручними у щоденному користуванні, наприклад у похід за хлібом у «склеп» (магазин) чи на «базар» (ринок). А взагалі ще років тридцять тому майже кожна газдиня чи газда носили такі ткані вироби, сьогодні це лише одиничні випадки».

 

Альона Беженар ,

мистецтвознавиця, методистка БЦКМ