Маланка і її запрошення в потойбіччя

9fbBLfSA0aIЇх у гурті дуже багато – перебраних. Але головних персонажів всього три – Коник, Маланка і Молода. Такі правила містичного новорічного дійства Маланки ближче до Дністра. Насправді маланкарських обрядових сценаріїв існує чимало, хочеться поговорити сьогодні саме про наддністрянський, точніше про незвичайне запрошення на весілля.

«Ну в нас так споконвіку – троє головні на Маланці. Коник у нас файний такий, він дзвонит, Маланка кличе на весіля, а Молода не має права тої днини говорити, їй лиш гроші кидают у торбу, а вона говорити не має права.

- Просили вас мама-тато, би прийшли на весіля’. На чітверту годину, в Сафатову долину. Там буде чікати віз з трьох коліс. Візьмèте четверте – то приїдете, а не візьмете – то не приїдете.

310202444 654733652669832 3985250808935403927 nОце наші головні. Ведмеді, другі там перебрані – їх багато, але головні ці», - розповідає нам дослідниця, популяризаторка маланкарських традицій села Шубранець Наталія Величко. Пані Наталія досліджує історію Маланки (фіксує, як виглядали образи в часи дівування її доньки, а як в часи юності мами), і максимально намагається зберегти саме традиційне обличчя Маланки, працює директором Центру культури, дозвілля і спорту в селі Шубранець.

З-поміж десятків цікавих фактів про «Маланку-понаддністрянку», як її поетично називають у фольклорі, в голові засіло оте дивне запрошення «На четверту годину, в Сафатову долину». Отже, куди і чому запрошує шубранецька Маланка?

В історії української топоніміки є дві майже співзвучні долини – Сафатова і Йосафатова. Перша має трагічну славу – це місце масових вбивств у 40-х роках ХХ століття на Рівненщині, замаскованих і виданих за «звірства бандерівців».

У дослідженні Валентини Одарченко «Міфічні «бандерівці». Правда про Сафатову долину» читаємо: «У Демидівському районі Рівненщини є Долина Смерті. Тут у трьох засипаних землею криницях поховані тіла близько сотні людей. У 44-45 роках минулого сторіччя трагедії тут розігрувалися мало не щоночі. Радянська пропаганда наголошувала – людей катували й нищили бандити-бандерівці. Але з часом заговорили і рідні загиблих, і документи самих катів. Факти свідчать, що за злочинами псевдобандерівців стоять радянські спецслужби». Місце отримало назву через ім’я одного з перевертнів – Сафата Панасюка, котрий і керував стратами. Згодом він навіть став головою села.

hrestiv doluna vinn0008  iosafatova doluna0000001   iosafatova doluna0000017
 Місце для паломництва. Долина хрестів на Вінниччині

Враховуючи те, що викривлену історію Сафатової долини на Волині використовували у радянські часи як складову частину пропаганди проти УПА, можна би припустити, що у Маланку даний мотив прийшов уже в радянські часи під ідеологічним впливом. Якби не одне «але».

Сафатова долина зрідка, але фігурує в українській літературі початку ХХ століття і згадка про неї є в етнологічних матеріалах Жовківщини, впорядкованих у 1929 року Філаретом Колессою. Тобто задовго до трагічних сорокових.

Зокрема, у оповіданні Богдана Лепкого «Щаслива година» (цитуємо за виданням творів 1910 року) головну героїню, літню статечну господиню, її чоловік пробує відговорити від запального танцю, натякаючи, що веселощі несумісні з її віком: «Спам’ятайся, стара! – гукнув Гончар. – Вважай, бо кости розсипиш та й на Сафатовій долині збирати будеш». З контексту можна припустити, що тут «на Сафатовій долині» вжито у значенні «на тому світі».

Такі припущення потверджують етнографічні матеріали «Звичаї та вірування села Зіболка Жовківського повіту», зібрані Ірославом Пастернаком для згадуваних вище «Матеріалів до етнології й антропології, том ХХІ-ХХІІ, част.1» (упорядник Філарет Колесса, 1929). Далі цитуємо Ірослава Пастернака: «Сафатова долина. По смерти всі разом станут на Сафатовій долині, там, де будут судити. А Сафатова долина – то буде така долина, як стрісесі землє і гори зрімнаютси і зробитсі одна велика долина».

1920px-Jerusalem-Kidrontal-04-Graeber des Bene Hesir und Zacharias-1985-gje

Кедронська долина - долина, яка розташована між старим

містом Єрусалима зі сходу і розмежовує Храмову гору

від Оливної гори, багаторазово згадується у Біблії. У цьому

відрізку долина часто називається також Долиною Йосафата.

А це етнографічне свідчення максимально наближене до опису Йосафатової долини, долини Божого суду, котру згадують у Старому Заповіті. В есхатології Йосафатова долина – судне місце, потойбіччя, місце зустрічі з Богом.

Насправді сакральні коди Маланки – це одне з її облич. Олександр Курочкін, говорячи про «Маланку-понаддністрянку», зазначає: «Перед нами розвинений синкретичний комплекс народних уявлень, вірувань, поетичних і прозових сюжетів, релігійно-магічних церемоній, видовищно-розважальних дій, символічно-демонстративних актів, об’єднаних у цілісний карнавальний ритуал. …[…] Наші польові дослідження підтверджують, що головне територіальне ядро Маланки – Подністров’я. Яскраво вимальовується тенденція: із наближенням до Дністра Маланка виявляє все більше архаїчних рис, стає структурно і змістовно розширенішою та багатшою».

Як ми знаємо, з 2022 року Маланка стала елементом нематеріальної культурної спадщини України, офіційна назва елемента – «Новорічна традиція буковинського маланкування». І звісно, цей звичай має міжнаціональні паралелі, адже подібні або споріднені традиції досі практикуються у Словаччині, Італії, Румунії, Німеччині та інших країнах. Та і в межах України чимало осередків розвитку і побутування традиції, і кожен по праву може сперечатися, котрий з них давніший, глибший, яскравіший – Вашківецька, Красноїльська, Бабинська, Тарашанська, Горбівська, Суховерхівська Маланка?

Сьогодні в межах цього невеликого нарису ми заглянули під маску Шубранецької Маланки – однієї з найдавніших, котра не переривала свою традицію і в радянські часи. І це вглядання у очі столітньої традиції дало багато несподіваних відповідей і ще більше запитань. І пригадалася знаменита фраза Оскара Вайльда: «Людина почувається незатишно, коли говорить про себе. Дайте їй маску – і вона скаже вам всю правду»…

Направду – за столітніми кодами запрошення у Сафатову долину – уявлення цілих родів і поколінь про те, що таке абсолютний початок і абсолютний кінець. Маланка часто грається з потойбіччям. В одних піснях вона бере воду на Йордан-ріці, в інших – кличе на весілля в Сафатову долину. І ця дивна загадка має, певно, на меті, нагадувати крізь покоління про вічне. Але дивно нагадувати – замасковано. Адже Маланка, як відомо, нічого не пояснює. Але й нічого не вигадує….

Іванна СТЕФ’ЮК,

кандидатка філологічних наук, куратора етнографічного проєкту «Спадщина» Буковинського центру культури і мистецтва, письменниця

 

Фото з родинного архіву Наталії ВЕЛИЧКО, якій ми щиро вдячні за сприяння в отриманні етнографічних даних про село Шубранець (колишній Заставнівський район, зараз Горішньошеровецька територіальна громада Чернівецького району Чернівецької області).

 

ДЖЕРЕЛА:

1. Курочкін, Олександр Володимирович. Українські новорічні обряди: "Коза" і "Маланка" (з історії народних масок) / Олександр Володимирович Курочкін; Худож. оформл. Юрко Пошивайло; Пер. на англ. Ігор Пошивайло; Наук. ред. та відп. за вип. Олесь Пошивайло.– Опішне : Українське народознавство, 1995.– 392 с. : іл.– (Українські етнологічні студії; Вип. 1).

2. Фольклор українців півночі Молдови: пісні та речитативи. Записали, упорядкували надія Пастух та Ольга Харчишин. Нотні транскрипції Анни Черноус, Христини Попович. – Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. – 880 с.