Презентація монографії Роксолани Жаркової «Бачу її нині». Жіночі образи у малій прозі Івана Чендея» відбулася у Буковинському центрі культури і мистецтва в форматі літературного ланчу. Розмова стосувалася зрізу «людина-традиція» у прозі Івана Чендея, а також фольклористичної діяльності митця, його співпраці з Сергієм Параджановим (кіносценарій «Тіней забутих предків» та етноконсультування) тощо. Книжку презентувала її авторка, українська письменниця, літературознавиця, есеїстка Роксолана Жаркова, котра поділилася власними візіями стосовно переємності обрядів, життєздатності окремих обрядодій і ролі мистецької інтерпретації в популяризації культурної спадщини загалом. Йшлося і про взаємне проникнення лімінальних обрядів (наприклад, мотиви туги й прощання на весіллі, мотив гри чи обдаровування на похороні тощо). Йшлося й про поступове спрощення обрядів під впливом тих чи інших обставин. Також присутні розмірковували над гендерними приписами традицій – з погляду ХХІ століття.
У цьому контексті пригадується теза Миколи Корсюка, озвучена в передмову до праці Марії Чубіки «Скарби минулого» (Бухарест, 2014): «Уже немає урочистої туги і такої ж урочистої радості».
Модерувала захід кандидатка філологічних наук, завідувачка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва, кураторка етнографічного проєкту «Спадщина» Буковинського центру культури і мистецтва, літературознавиця Іванна Стеф’юк.
Інформація для довідки
(за інформацією Всеукраїнського інформаційного порталу «Жінка-українка»)
Роксолана ЖАРКОВА - українська письменниця, есеїстка, літературознавиця, кандидатка філологічних наук. Авторка поетичних збірок «СлухаТИ – море: просто собі вір[ші]» (2015), «Руками-словами» (2017), «Всі мої птахи» (2019), книги новел і напівновел «Він пахне тобою» (2017), прозової книжки «Біжи, Еврідіко» (2023). Дебютна повість Роксолани Жаркової «Нуль цілих, нуль десятих» (2021) перемогла у П'ятому Всеукраїнському літературному конкурсі ім. Григора Тютюнника, увійшла до переліку найкращих книжок, виданих в Україні у 2021 році (за версією Українського ПЕН-клубу).
Дослідниця феміністичного дискурсу в українській літературі. Учасниця та переможниця багатьох літературно-мистецьких конкурсів. Дипломами першої премії у номінації «Дослідження історії і сучасних проблем жіночого руху» нагороджена на обласних Конкурсах ім. Мілени Рудницької (ЛО Союзу Українок, Львів – 2008, 2009, 2010). Відзначена премією Літературного конкурсу «Витоки» у номінації «Літературна критика» (НУ «Острозька академія», 2010). Відзначена стипендією Канадсько-Української Фундації (КУФ) (Вінніпег-Торонто-Львів, 2011). Здобула перемогу в конкурсі «Мій Шевченко» у номінації «художня проза» (НУ «Львівська політехніка», 2014). Дипломом І ступеня у номінації «Новелістика» нагороджена на Всеукраїнському літературному конкурсі ім. Леся Мартовича (Жовква, 2014). Здобула І місце у Всеукраїнському творчому конкурсі «Ця сильна/ слабка стать: фрагмент із життя жінки» (Бердянськ, 2012).
Переможниця літературного конкурсу, організованого Синодальними відділами УПЦ у справах сім’ї, з проблем біоетики та етичних питань та Духовно-просвітницьким центром кафедрального собору УПЦ «Зроби свій вибір – збережи життя» (у номінації «Літературна майстерність») (Київ, 2014), відзначена журі на конкурсі «Шоста поетична зима» (Київ, 2015), учасниця онлайн-конкурсу поезії «Любов врятує Україну» (Тернопіль, 2015), учасниця Першого поетичного конкурсу-фестивалю Якова Бузинного «Жива вода на рани України», організованого Спілкою християнських письменників України (Луцьк, 2015). Учасниця Національного конкурсу патріотичного слова «Мрії, відгукніться!» (Запоріжжя, 2015).
. Переможниця конкурсу «Фест одного вірша» (Республіка Білорусь, січень 2016). Лауреатка ІІІ премії Всеукраїнського конкурсу рукописів прози «Крилатий Лев» (Київ – Львів, 2016).
Авторка монографічного дослідження «сТИхіЯ жіночого письма: саморепрезентація в українській модерністичній прозі кінця ХІХ – початку ХХ століття (Леся Українка, Ольга Кобилянська, Уляна Кравченко)» (2015). Співавторка літературно-критичного альманаху «Жінка крізь призму письма» (Україна – Мексика, 2013); літературно-художнього видання «Уляна Кравченко: життя фрагменти», присвяченого 155-річчю від дня народження письменниці (2015). Авторка поетичної книжки «СлухаТИ – море» (2015), а також навчального посібника «Дитина виростає (серед/з) книг: практикум з виразного й усвідомленого читання» (2016). Авторка монографії Бачу її нині». Жіночі образи у малій прозі Івана Чендея.
Вивчає феномен жіночого письма, цікавиться гендерними і культурними студіями, проблемами художнього письма, читанням у соціокультурному вимірі, дитячою літературою, психоаналізом.
http://bukcentre.cv.ua/index.php/nasha-robota/6427-lanch-u-feministichnomu-diskursi-z-roksolanoyu-zharkovoyu.html#sigProGalleriaba8c2364d5