Новини

Семінар для майстрів народних художніх промислів України в Опішному

729-30 липня у Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному, що на Полтавщині, відбувся семінар для майстрів народних художніх промислів. З Буковини учасниками заходу були народні майстри Національної спілки майстрів народного мистецтва України, методисти Буковинського центру культури і мистецтва Василь та Альона Беженар.

На початку заходу відбулася дискусійна панель на тему: «Державна політика у сфері народних художніх промислів: напрями та особливості реалізації», спікерами якої були: заступниця міністра культури та інформаційної політики України Лариса Петасюк, народний депутат України, голова підкомітету з питань туризму та курортів Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Дмитро Нальотов, народна депутатка України, заступниця голови комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Верховної Ради України Євгенія Кравчук, заступниця голови Полтавської обласної державної адміністрації Катерина Рижеченко, голова Опішнянської об’єднаної територіальної громади Марія Волошина, голова Національної спілки майстрів народного мистецтва України Євген Шевченко, генеральний директор Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, голова Правління ГО «Конгрес українських керамологів», директор Інституту керамології-відділення Інституту народознавства Національної академії наук України Олесь Пошивайло та модераторка голова Державного агентства України з питань мистецтва та мистецької освіти Галина Григоренко.

– На території Полтавщини історично утворені центри народного мистецтва. Опішне – це унікальний осередок, де понад століття існували гончарські школи. Тут багато історії, народних майстрів, відповідних навчальних закладів, музеїв, тому знаково, що сьогодні семінар проходить саме в Опішному. Громада активно розбудовує інфраструктуру та зберігає культурні надбання, які є візиткою Полтавщини. Вбачаємо своїм спільним завданням збереження культурної спадщини через її активний розвиток, – сказала Катерина Рижеченко.

– Мені імпонує ініціатива міністра культури та інформаційної політики України Олександра Ткаченка – розробити та прийняти постанову кабінету міністрів, яка допоможе відродити та підтримати осередки народних художніх промислів України, які ще досі існують... Опішне – єдиний регіон, який зберіг традиції народного гончарства за період свого існування та було створено унікальний, аналогів якому немає ніде у світі, Національний музей-заповідник українського гончарства, де зберігаються колекції експонатів усіх історико-етнографічних регіонів України, обсяг яких налічує понад 60 тисяч. Цей заклад – праобраз того, як мають розвиватися інші заклади такого типу в різних регіонах України, після прийняття державної програми підтримки народних художніх промислів, – зауважив Олесь Пошивайло.

– Ми зібралися тут, щоб започаткувати систематичне проведення подібних семінарів за участю представників громади, влади, народних майстрів із метою обговорення нагальних питань. На розгляді Кабінету Міністрів знаходиться проєкт Концепції Державної цільової національно-культурної програми розвитку народних художній промислів на 2021-2025 роки, який окреслює алгоритм кроків усій сфері, – наголосила Лариса Петасюк.

– Якщо ми не будемо зберігати свої традиції для майбутнього покоління, турбуватися про його навчання – будемо приречені до повного занепаду культури нашої держави! Народні художні промисли не можна відокремлювати від традиційного народного мистецтва, так як це єдине ціле. Це сфера більш елітарна, майстри народного мистецтва, які працюють над створенням національного контенту, а майстер народного художнього промислу можуть тиражувати свої твори у певній кількості (від 25 до 1000 штук). Народні художні промисли України – частина традиційної культури, етносу який живе тут тисячу років, це і частина креативних індустрій, сучасні форми подачі, формулювання… Ми маємо розуміти, що це художня мова народу проходить через генетичні зв’язки поколінь. Тому у цій сфері важливу, визначальну роль відіграє держава, Верховна Рада, Кабінет Міністрів та Міністерство культури. Перш за все що потрібно зробити, на перше місце поставити митця-майстра, вивчити його проблеми, створити йому умови. Необхідно створити реєстр народних майстрів, як носіїв базових національних цінностей, які володіють унікальними і давніми техніками та звільнити від усіх оподаткувань. Ми повинні виробити хоча б один, два, три бренди, які могли б продавати у світі, тому усі маємо над цим добре попрацювати, – запевнив Євген Шевченко.

– Туризм і народні промисли – це невід’ємні складові регіонального потенціалу. Маємо спільно напрацьовувати механізми для їхнього розвитку, – сказав народний депутат України Дмитро Нальотов.

Два дні поспіль презентували програму семінару для народних майстрів (лекції, дискусії з учасниками, презентації, практичні роботи) тренери: координаторка CreativeSparkPoltava, директорка Інституту проектів та інновацій ПУЕТ Інна Пахомова, координатор CreativeSparkPoltava, консультант з маркетингу Олександр Устьян. Теми заходу: «Розвиток креативного підприємництва на прикладі народних художніх промислів», «Процес креативного підприємництва в сфері народних художних промислів. Приклади успішних проектів крафтових індустрій.», «Процес креативного підприємництва у сфері народних художніх промислів. Пошук ідеї», «Формування бізнес-моделі креативного підприємництва в сфері народних художних промислів» та «Особливості використання концепції маркетингу для виробів народних художніх промислів».

В обговоренні важливих проблем, які порушувалися на семінарі взяли участь виконуюча обов’язки генерального директора Директорату книговидання, креативних індустрій та туризму Міністерства культури та інформаційної політики України Анастасія Образцова, державна експертка експертної групи з метологогії, аналізу та моніторингу політики Директорату креативних індустрій Луіза Мороз.

Народні майстри з різних регіонів України також здійснили екскурс Національним музеєм-заповідником українського гончарства в Опішному та ознайомилися з роботою закладу державної спеціалізованої художньої школи-інтернату I-III ст. «Колегіум мистецтв у Опішні» ім. В. Кричевського.