Українська народна музична творчість. Нотний додаток до навчальної програми з предмету «Музична література». Другий рік навчання

ukrainska-narodna-tvor4istПропоноване видання призначене для музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу (школи естетичного виховання) й вміщує різножанрові фольклорні твори, погруповані за основними тематичними розділами: «Календарно-обрядовий фольклор», «Родинно-обрядовий фольклор», «Необрядовий фольклор», «Український героїчний епос», «Соціально-побутові пісні», «Пісні літературного походження» тощо. Як видно, запропонований матеріал охоплює широку жанрову палітру усної народної творчості, що, з одного боку, дозволяє всеохопно познайомитися та опанувати безцінний пісенний скарб українського народу, з іншого, – на основі багатої фольклорної спадщини розвинути у юних музикантів естетичну свідомість, їхні музичні смаки та прищепити любов до національної культури. Більшість народних пісень у збірнику мають нотний супровід.

Розділ «Календарно-обрядовий фольклор» містить цикли зимових, весняних, літніх та жниварських пісень. Пісні кожного циклу поділено на:

- цикл зимових пісень: колядки («Бог предвічний», «Нова радість стала», «Во Вифлеємі», «Небо і земля», «Три славнії царі», «Добрий вечір тобі, пане господарю»), щедрівки («Ой сивая та і зозуленька», «Щедрик», «Маланки ходили», «Щедрівочка щедрувала»), віншування;

- цикл весняних пісень: гаївки («Благослови мати», «А в горобейка жінка маленька», «А в Івана під хвірткою»), веснянки («Вийди, вийди, Іванку», «Весняночка-паняночка, де ти зимувала?», «Вийди, вийди мій миленький»), пісні-ігри («А в кривого танця», «Десь тут була подоляночка», «Вербовая дощечка», «Зайчику, зайчику ти малесенький»);

- цикл літніх пісень: русальні пісні («Веду русалку», «На гряній неділі», «Сиділа русалка на білій березі»), купальські пісні («Вулицею йдем, купайло несем», «Де стояла Маринка на межі», «Заплету віночок», «Наше купайло з верби, з верби»), петрівчані пісні («Ой Іване, Іване», «Ой не стій, вербо, над водою», «Та й петрівняя зозуленько»), жниварські пісні – зажинкові («Задзвеніли стодоли», «Ой чиє ж то поле», «Ідуть в поле косарі»), жнивні пісні («За нашою слободою», «Ой летіла біла пава до броду», «У неділю рано-пораненько»), обжинкові («Перепілонько біла, де ж ти будеш сиділа», «Ми-то, женчики, ми-то», «Ой літає соколонько», «Ой ти, лане, ланочку»).

Родинно-обрядовий фольклор представлено колисковими піснями («Котику сіренький», «А-а люлі, налетіли гулі», «Ой ходить сон коло вікон»); хрестинними («Куме, куме, дайте вина», «Ой, який то наш кумонько справедливий», «Ани того хресня») та весільними піснями («А й котиться сонечко колісцем», «Ой, дай Боже, з неба», «Брязнули ключики на кілочку», «Короваю та пшеничного», «Ой боже ж мій, та дитя моє», «Одкаль павичка», «Коли приходять за молодою», «Вибирайся сину», «Наш молодий, молодий», «Горіла сосна, палала», «До шлюбу лем єдно, а зо шлюбу двоє», «Іди, дружбо, до комори», «Дружечки, ви паняночки», «Чоботи», «Час додому, час»)

У розділ «Необрядовий фольклор» увійшли твори дитячого фольклору: забавлянки («Печу, печу хлібчик», «Ладки, ладки», «Гоп-гоп! Гу-ту-ту!», «Равлику-Павлику», «Сорока-ворона», «Тук, тук, чобіток»), скоромовки (11), дражнилки («Грицько-тицько», «Василь-крутосил», «Іван-барабан», «Коля колючий», «Катерина і Андрій», «Гандзя кучерява», «Їхав пан через лан», «Гриць миші злякався»), лічилки (8), заклички («Пташок викликаю», «Гляньте діточки малі», «Дощ накрапає», «Вийди, вийди, сонечко», «Іди, іди, дощику»), ігрові пісні («Іде, іде, дід», «А ми просо сіяли», «Котик і мишка»), загадки (8), небилиці (7). Іншу групу становлять жартівливі та сатиричні пісні («Грицю, Грицю, до роботи», «Вийшли в поле косарі», «Дівка в сінях стояла»).

Український героїчний епос складають історичні пісні («Гей, не дивуйте, добрії люди», «Ой на горі та й женці жнуть», «Максим козак Залізняк»); думи («Дума про Марусю Богуславку», «Дума про трьох братів Самарських») й пісні Січових стрільців («Ой лузі червона калина», «Гей там на горі січ іде», «Колись, дівчино мила», «Чуєш, брате мій» (музика Л. Лепкого, сл. Б. Лепкого).

Жанр соціально-побутової лірики включає козацькі («Засвіт встали козаченьки», «Ой п’є Байда», «Їхав, їхав козак містом», «Їхав козак на війноньку»), чумацькі пісні («Було літо, було літо», «На попівській да на сіножаті», «Їхали чумаки та й у Крим по сіль»), рекрутські пісні («Гомін, гомін по діброві»), вояцьку пісню («Ой там у Львові на Високім замку»), емігрантська пісня («Жінко ж моя дорогая»).

Родинно-побутову лірику репрезентують пісні «Цвіте терен», «Через поле широкоє», «Ішло дівча лучками», «Чом ти не прийшов», «Пряля».

Із баладного жанру запропоновано пісні «Про бондарівну» та «Тече річенька».

Крім того, у збірнику наявні зразки пісень літературного походження – «Ніч яка місячна», «Ой не ходи Грицю, та й на вечорниці», «Віють вітри», та увінчують пісенне багатство українського народу державний гімн України «Ще не вмерла України» та молитва за Україну на слова О. Кониського «Боже великий, єдиний».


Українська народна музична творчість. Нотний додаток до навчальної програми з предмету «Музична література». Другий рік навчання / Упоряд. О. В. Труфин ; ред. І. С. Лесюк. Чернівці, 2021. 108 с. 

Ольга МЕЛЕНЧУК,

кандидатка філологічних наук,

методистка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ