Буковинська ікона на склі ХІХ століття: семантика та стилістика

Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції.кн3У статті Альони Беженар, методистки Буковинського центру культури і мистецтва, розкрито художні особливості буковинських ікон на склі як явища народного мистецтва, акцентовано на художній стилістиці та символіці образів. Дослідниця народного іконопису простежила етапи підготовки та виготовлення ікон на склі, що включає вибір скла, його очищення та знежирення, наведення контурів зображення, відтак сам процес розпису та обрамлення виконаної роботи. З’ясовано символічність зображених предметів, образів та колористичне оформлення ікон, зміст і характер сюжетно-тематичних композицій. Виокремлено й охарактеризовано групи ікон за стилістичними ознаками, розглянуто характерні риси ікон з одно-, двома та багатофігурними композиціями (ікони Богородичного циклу, Воздвиження Чесного Хреста, Святого Юрія Змієборця, Святих Апостолів Петра і Павла, Святих Миколая, Василія Великого, Івана Непомука, Варвари, Параскеви та Катерини, ікони на тему Різдва Христового, Розп’яття та Страшного Суду тощо). У цілому підкреслено, що для буковинських ікон на склі характерне «площинне трактування форми та різкі графічні контури, яскрава палітра кольорів та розкішне декорування рослинним орнаментом».


Беженар А. Буковинська ікона на склі ХІХ століття: семантика та стилістика // Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції : зб. наук. пр. Кн. 3. / [редкол. : гол ред. М. І. Степаненко, упоряд. і наук. ред. Є. А. Антонович, В. П. Титаренко та ін.]. – Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2019. – С. 49 – 56.

Ольга МЕЛЕНЧУК, кандидатка філологічних наук,

методистка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ