Меленчук Ольга. У мистецькому різнобарв’ї

U-mysteckomu-riznobarviУ книзі вперше узагальнено здобутки у галузі буковинської мистецької шевченкіани з її півторастолітньою історією. Увагу приділено двом аспектам: відображення шевченківської тематики в образотворчому та різних видах декоративно-прикладного мистецтва (ткацтві, вишивці, різьбленні по дереву, кераміці, декоративному розписі тощо). Простежено шевченківські мотиви у творчості відомих професійних художників і народних умільців краю кінця ХІХ – початку ХХІ століття, зосібна Юстина Пігуляка, Миколи Івасюка, Пантелеймона Видинівського, Євзебія Ліпецького, Корнелія Дзержика, Домки Ботушанської, Палія Чорногуза, Леона Копельмана, Ірини Беклемішевої та ін.

Окремо акцентовано на графіці та скульптурі. Вагомий внесок у розвиток екслібрисної шевченкіани на Буковині зробив відомий український художник і графік Орест Криворучко, в колекції якого налічується більше 400 авторських екслібрисів, що відтворюють життя і творчість Т. Шевченка та унікальними є твори видатного майстра книжкової графіки і малярства Івана Балана, які помітно збагачують та розширюють буковинську шевченкіану в екслібрисах.

Відтворення образу Т. Шевченка також детально простежено в монументальній скульптурі, представленій великими і малими формами. З’ясовано, що буковинська скульптурна шевченкіана бере витоки від початку ХХ століття й презентована мистецькими творами Михайла Гаврилка, Опанаса Шевчукевича, Миколи Ісопенка, Володимира Римаря, Івана Салевича та ін.

У вишивці, ткацтві, різьбі по дереву до образу Т. Шевченка апелювали як видатні майстри, так і самодіяльні мистці з різних куточків Буковини, зокрема Георгій Гарас, Олена Гасюк, Марія Гудима, Фрозина Гулей, Аделія Завадюк, Марія Іванюк, Василина Коліщук, Марія Клим, Параска Клим, Марія Ковалюк, Василина Коліщук, Вікторія Леко, Вікторія Новосівська, Михайло Покиданець, Зоя Давиденко, Валентина Нікуліна-Холоменюк, Олена Француз, Вікторія Китайгородська, Тарас Герцюк, Василь Шевчук, Ярослав Пасічанський та ін. Наголошено на особливостях формування творчого доробку кожного з митців та визначено місце і роль Т. Шевченка у національно-культурному житті Буковини кінця ХІХ – початку ХХІ століття.

Крім того, науково-популярний нарис містить додаток зі списком творів мистецтвознавчої шевченкіани із фондової колекції Чернівецького обласного краєзнавчого музею і літературно-меморіального музею Юрія Федьковича та бібліографічний покажчик науково-популярних матеріалів, надрукованих як окремими виданнями, так на сторінках української періодики.

В оформленні обкладинки використано картину майстрині писанкарства, іконопису на склі, народного малярства Альони Беженар «Шевченківський дух» (2015).


Меленчук О.В. У мистецькому різнобарв’ї. Тарас Шевченко в образотворчому та декоративно-прикладному мистецтві Буковини: науково-популярний нарис/О.В.Меленчук.–Чернівці: Букрек, 2016. – 148 с.

Ольга МЕЛЕНЧУК, кандидатка філологічних наук,

методистка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури БЦКМ