На Сокирянщині стартує районний мистецький онлайн проєкт "Цілющі джерела місцевих традицій".Мета проєкту - зберегти та популяризувати нематеріальну культурну спадщину, місцеві звичаї і традиції.
Клубні працівники Сокирянського району щотижня презентуватимуть звичаї і традиції свого села у режимі онлайн на сторінці у соцмережі Facebook «Відділ культури, молоді та спорту Сокирянської райдержадміністрації».
Запрошуємо взяти участь в проекті усіх охочих!
У всі часи жінка займала чільне місце у суспільстві. Митці завжди оспівували жіночий ідеал краси у творах живопису, графіки і скульптури. І один з небагатьох відомих буковинських художників, який кодує багатогранність краси жіночого тіла у своїх роботах – Анатолій Житарюк.
«Про святе і грішне» – така промовиста назва персональної виставки художника, яка відкрилася 17 березня цього року в Чернівецькому обласному художньому музеї. Експозиція складається із 42-х робіт. Мистецькі твори автора, виконанні в пастельних і акрилових техніках, зачарували відвідувачів імпрези неймовірно-пульсуючою енергією палітри кольорів, модифікацією образів жінок, постановкою натюрмортів та красою природи.
Анатолій Житарюк упродовж всього свого творчого шляху змальовує жінку в трьох іпостасях: Богиня, Наречена, Мати. Тим самим він визначає важливе місце образу жінки у формуванні національної свідомості на сучасному етапі.
Образ «Богині». Інтерпретація семантики жіночих зображень беззаперечно ґрунтується на міфологічному світогляді античної культури. Головним фруктом на картинах «І нічого тут не вдієш» та «Святе і грішне» бачимо яблуко – міфічний символ, що має різне, часом суперечливе значення: родючість, кохання, знання, мудрість, спокусу, облуду і смерть. Цей фрукт – заборонений плід Золотого Віку. Яблуко також – символ найпопулярнішого образу в мистецтві Афродіти (Венери). Власне символічне значення мають інші фрукти: груші та вишні. Плоди цих дерев символізують безсмертя і є плодами дерева життя, тобто світового дерева. Груші – священні, присвячені трьом богиням: Гері, Афродіті та Помоні. Плоди вишні – символ любові, краси та мужності. Надкушені фрукти мають протилежне значення: розлуку, спокусу, зраду, сутичку і смерть.
Детальніше...ХХ та початок ХХІ століття характеризуються стрімким розвитком етнокультури, своєрідного «етноренесансу» в мистецтві. Її репрезентують такі художні напрями, як етноархаїка, етнофутуризм, етномодерн, етноавангард, етноарт тощо. Це - шлях пошуку новацій, трансформацій та інтерпретацій художниками досвіду минулих епох, синтез народних традицій задля збереження культурної ідентичності українського мистецтва. Так митці стають генетичними носіями етнокультурних цінностей, а їхні твори - об’єктами дослідження істориками, культурологами та мистецтвознавцями.
Своїми етномодерновими картинами поповнила мистецьку скарбницю художниця з Хмельниччини Альона Беженар. Вона не лише мисткиня, а й дослідниця та мистецтвознавиця. Вищу професійну освіту здобула, навчаючись у Кам’янець-Подільському національному університеті ім. І. Огієнка за спеціальністю «Декоративно-прикладне мистецтво». Мисткиня знаходиться у постійному творчому пошуку, експериментує в різних видах і жанрах мистецтва. Бере активну участь в міжнародних, всеукраїнських, обласних виставках, конкурсах, мистецьких проектах, фестивалях, ярмарках, благодійних акціях, проводить персональні виставки та організовує майстер-класи. З 2019 року працює методисткою науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури Буковинського центру культури і мистецтва.
Детальніше...Полотно виготовлене на ткацькому верстаті (кроснах) вручну містить у собі певну енергетичну, матеріальну і естетичну значущість. Існування такого народного мистецтва визначається історичними, природніми, побутовими, етнографічними та світоглядними чинниками, які змінювалися. Саме художнє ткацтво зберегло генетичні та етнокультурні впливи своїх регіонів, що мають локальні відмінності. У сучасному декоративно-ужитковому мистецтві є майстрині, які прагнуть гармонійного поєднання високої моди з традиціями українського народного вбрання. Серед них - молода ткаля із села Ошихліби Чернівецького району Чернівецької області Ольга Івасюк.
Паперові витинанки – поширена прикраса хатніх вікон: виготовляючи їх, господині вкладають індивідуальне розуміння таких мистецьких категорій, як естетика, композиція та символіка. Звісно, не кожна така робота є мистецькою, і не кожна господиня – майстринею витинанки, але саме народна етимологія витинанки промовисто говорить про її логіку і знакову сутність. Якщо говорити в загальноукраїнському контексті, то буковинські та бессарабські витинанки не мали такого бурхливого розвитку, як, скажімо, на Поділлі, Подніпров’ї та Прикарпатті, але вони варті уваги. Своєю самобутністю, що проявилася в орнаментальній мові, технічних прийомах виготовлення, композиційному ладі та колористичній системі витинанка привабила таких дослідників як І. Гургула, М. Станкевич та М. Шкрібляк.
Народна витинанка на Буковині та Бессарабії з’явилася в середині ХІХ століття. Її виникнення пов’язано, переважно, з появою дешевого і доступного для сільського населення матеріалу (зокрема – паперу), а також з переходом від курної хати до «чистої», що надавало побуту естетичного збагачення. Погодьмося, у чистій світлиці витинанка виглядає направду ошатно. Для виготовлення витинанок майстри використовували переважно тонкий папір, глянцевий, яскраво-насичених кольорів, який добре складався та легко піддавався вирізуванню деталей різних розмірів. Ажурні оздоби були переважно білими або одноколірними, виготовляли їх за допомогою ножиць, ножа та інших гострих знарядь. Такі вироби виготовлялися найчастіше навесні перед Великоднем та Новим роком; витинанки кріпилися на стінах, вікнах, сволоках, печі, мисниках, поличках. Витинанки виконували функціонально-побутову, естетичну та обрядову функції.
Детальніше...