Самобутня іконографія святих на скляних образах Альони Беженар

1 2Хатня, наївна, народна, скляна ікона чи образ – унікальний феномен в історії сакрального мистецтва України у ІІ половині ХІХ – першій третині ХХ століття; мистецтво написання образів Ісуса Христа, Богородиці, святих та різних біблійних сцен; вид декоративно-ужиткового мистецтва, живопису, який має культове призначення. Але ніколи такі зображення церквою не вважалися канонічними, тому й вживається визначення до таких творів: народна ікона на склі. У народній культурі іконі належить чільне місце, де вона сприймається не лише як твір мистецтва, а й є святинею, яка створює тісний зв'язок земного та духовного світу, це своєрідний літопис народного світогляду. Сьогодні чи не єдина на Буковині майстриня, художниця та мистецтвознавиця, яка займається цим сакральним мистецтвом – Альона Беженар з міста Чернівці.

Ікони на склі Альони Іванівни мають глибоку знаково-символічну мову, що формує самобутню буковинську школу іконографії. Вона провела низку наукових експедицій, дослідила народні образи з колекцій таких збирачів старожитностей, як Івана Снігура, Івана Балана, а також експозиції Чернівецького обласного художнього музею. Відродивши на Буковині давню традицію іконописання, створила власний творчий доробок, брала активну участь у всеукраїнських, обласних виставках, фестивалях, ярмарках, фольклорно-етнографічних святах, проводила майстер-класи для людей різних вікових категорій.

1 4
Беженар Альона Іванівна

Мисткиня А. Беженар розповідає: «Таким сакральним мистецтвом займаюся шість років поспіль. Пишу на склі у зворотній проекції олійними фарбами. Ця технологія іконописання не є складною, але вимагає хорошого досвіду, знань та умінь. Спочатку вибираю скло, очищую його і знежирюю скипидаром. Далі чорною фарбою за допомогою пера, тоненького пензля чи контуру виконую графічну прорисовку, підклавши під скло заздалегідь виконану зарисовку. Імітацію тінювання виконую тоненьким пензлем: прямі та хвилясті лінії, штрихи й крапки. Цими засобами збагачую всю композицію ікони: одяг, квіти, предмети церковного начиння, елементи інтер’єру та екстер’єру. Наступний етап роботи - нанесення олійної фарби на малі та великі площини. Для золочення німбів чи інших головних деталей ікони використовую фольгу або золоту акрилову фарбу. Після цього залишаю на деякий час підсихати. По завершенню зодягаю ікону в раму, а тильну сторону закриваю товстим картоном.

1 14

Святий Миколай Чудотворець,

скло, акрил, 2020 р.

Писані ікони є різновидом розпису на склі. Таке мистецтво дуже подобається дітям, тому мої донечки Єлизавета і Тетяна залюбки допомагають мені створювати такі твори мистецтва.»

Ікони самобутньої майстрині відрізняються від автентичних манерою виконання, графічністю та багатшим декоративним оздобленням. Лики святих мають такі характерні риси: строгі овали обличчя, стиснуті губи, прямі носи, зведені дуги брів. Найчастіше святих зображує до поясу, колін, рідше – на повний ріст. Палітра кольорів лаконічна та яскрава. Для фону використовує жовтий, синій, блакитний, світло- та трав’янисто-зелений кольори, рідше – червоний та білий; для одягу - два відтінки зеленого, червоний, синій, жовтий кольори. Лики пише блідо-рожевою фарбою. Загальну композицію збагачує декоративними мотивами рослинного походження, якими прикрашає фон, одяг та німби святих.

У творчому доробку Альони Іванівни налічується найбільше Богородичних тип ікон, а саме: Одигітрія (Провідниця, Нев’янучий цвіт, Неустанної Допомоги), Елеуса (Ніжності), Протекторітіса (Покрова) та Галактотрофуса (Годувальниця).

Ікона Богородиця Одигітрія (Провідниця, Вказуюча дорогу) – найпоширеніший тип зображення Божої Матері з Дитям, якого вона тримає у лівій руці, а правою вказує на нього – Боже Слово. Тут Богородиця написана зі символічним скорботним поглядом, натомість Дитя Христос передає повний спокій та затишок. Маленький Ісус правою рукою благословляє, а у лівій тримає державу. Голови Божої Матері та її Сина не торкаються один одного, лише її лик злегка нахилений до дитини. Богородиця одягнена в мафорій з позолоченою крайкою і хітон, а Христос – гіматій та хітон, на їхніх головах корони. Позаду фігур два ангели – чисті духи, благовісники, які моляться до Бога за людей та допомагають повернутися безвірних до святої віри. З догматичної точки зору основний зміст цього образу – поява в земний світ Небесного Царя, Судді і поклоніння Спасителю світу.

Ікона Нев’янучий цвіт відрізняється від попередньої тим, що Діва Марія тримає Христа в одній руці, а в іншій – квітку, яка символізує нев’янучий цвіт дівоцтва і непорочності Пречистої Діви – образ втілення, поєднання земного життя з небесним. Маленький Ісус написаний в повен ріст, в лівій руці тримає кулю з хрестом – державу, а в правій скіпетр – символи земної і небесної влади (Вседержителя).

1 6  1 7   1 5

Богородиця Неустанноi Допомоги,

скло, олiя, 2015 р.

Богородиця Одигiтрiя,

скло, олiя, 2016 р.

Богородиця Годувальниця,

скло, олiя, 2016 р.

Богородиця Неустанної Допомоги походить від Одигітрії. Характерними для цієї ікони є постаті архангелів Михаїла та Гавриїла, які тримають в руках знаряддя мук Спасителя – спис, тростину з губкою, хрест і цвяхи. Лик Богородиці позначений сумом, болем через бачення майбутніх Страстей свого сина. Маленький Христос охоплює з обох сторін праву руку матері, що передає ніжну материнську любов та душевну гармонію. Її права рука вказує на дитину, цим захищає її, тому Марія тут постає великою заступницею та духовною матір’ю всіх людей. Все тіло Ісуса повернуте до матері, а поворот голови спрямований на архангела Гавриїла споглядаючи на хрест.

На іконі Елеуса (Ніжності) зображене Немовля-Христос, яке сидячи на лівій руці Богоматері, обіймає її за шию та своїм ликом тулиться до щоки Божої Матері. Тут спостерігається повне ніжності спілкування між Матір’ю і її Дитиною. Богородиця також ще й символізує Церкву Христову, саме ця ікона показує всю повноту любові між Богом і людиною – ту повноту, яка можлива тільки в лоні Матері-Церкви. Любов з’єднує в образі небесне і земне, божественне і людське: з’єднання виражено зіткненням ликів і сполученням німбів. Божа Матір поринула у власні думки, притискаючи до себе Сина: вона приносить свою Дитину в світ жорстокості та страждань, передбачаючи хресний шлях, знає, які страждання чекають на нього.

Ікона Протекторітіса (Покрова) – найбільш шанована на Буковині. Вона розкриває іконографічний сюжет, де Пресвята Богородиця, стоячи, молиться з піднятими руками розведеними на рівні плеч (по типу Одигітрії). Під її мафорієм майстриня часто зображує одного, двох або чотирьох святих: Миколая, Варвару, Параскеву, апостолів Петра і Павла. Позаду Марії – молящі ангели. Такий тип ікони споріднений з Козацькою Покровою.

1 10   1 8 1 1 

Свята Варвара,

скло, олiя, 2016 р.

Покров Пресвятої Богородицi,

скло, олiя, 2016 р.

Скорботна Богородиця,

скло, олiя, 2015 р.

Сама назви ікони Галактотрофуса (Годувальниця) говорить сама за себе. На іконі зображений потаємний процес годування сповитого Ісусика молоком від груді Матері Своєї, Пресвятої Богородиці. Відбувається нероздільне з’єднання в Ісусі Христі двох природ: Божественної і людської. Цей образ передає любов, ніжність матері до Сина, символізує її опіку та захист. Сама Цариця Небесна зображена у короні та з ангелами.

До двофігурних ікон можна віднести: Святого Юрія Змієборця, апостолів Петра і Павла, маленьких Ісуса Христа та Івана Хрестителя, святих Костянтина та Олену.

1 15

Святий Юрiй Змieборець,

скло, олiя, 2016 р.

Великим героїзмом сповнена ікона Святого Юрія Змієборця (Георгія- Побідоносця, Переможця). Він сидить верхи на здибленому білому коні, має атлетичну тілобудову, одягнутий у військові обладунки – при житті він був римським воїном. Хрестоносець своїм списом проколює змія – символ усіх злих пристрастей та гріхів людини. На задньому плані видніється тендітна постать беззахисної царівни міста Ласії, значно менших пропорцій, з розведеними руками – надія на перемогу свого визволителя. Змій-плазун має химерну анатомію: з крилами, лускою, численними гребнями, пазурами, довгим хвостом та вогненним язиком. Батальний сюжет сповнений героїзму, мужності та перемоги добра над злом.

В іконописанні на склі буковинці часто полюбляли писати образ первоверховних апостолів Петра і Павла, тому він також є у творчому доробку Альони Беженар. Святі зображені на повний ріст обабіч трибанного храму. Це були учні Христа, які проповідували по всьому світові християнську віру. Петро виступає на іконі як носій ключів від Царства Небесного і дає право судити життя людини, а Павло – наставник, житель (вартовий) раю, покровитель земного і небесного вогню (сонця). Павло тримає меч яким його стратили – символ перемоги над смертю та книгу, що вказує на нього як автора послань. А Петро – ключі від раю і пекла – знак головування в церкві. Різним був їхній шлях до Христа, але обидва є свідченням мудрості та сили Господа і справжніми стовпами істинної віри.

Цікавою іконографією вирізняється ікона Ісуса Христа та Івана Хрестителя (Іоанна Хрестителя, Предтечі). Діти зображені по пояс, Христос у руках тримає державу – символ влади земної і небесної, а Іван – ягня – невинності і смиренності серця. Такий тип іконографії дуже рідкісний і вважається неканонічним.

1 3

Iсус Христос та Iван Хреститель,

скло, олiя, 2016 р.

На іконі Воздвиження чесного хреста святі рівноапостольні цар Костянтин і матір його Олена зображені на повний ріст. Сюжет образу присвячений радісній події християнської історії, що пов’язана із знайденням Хреста Господнього у Єрусалимі, його ще нерідко називають Животворним. Тут хрест сприймається не як знаряддя страти і страждань, а символом спокутування, радості від перенесених випробувань.

Серед чоловічих та жіночих святих улюбленими мисткині є образи Миколая Чудотворця, Василія Великого, Івана Воїна, Варвари, Параскеви П’ятниці та Катерини.

Миколая Чудотворця на іконі зображує у поважному віці з сивим коротким волоссям, округлою бородою та високим чолом. В лівій руці тримає закрите Євангеліє, а правою – благословляє. Він одягнений у єпископські шати – фелон (ризи) і омофор. Часто фелон зображує із хрестами. Лик пише фронтально або в три четверті, із життєво мудрими рисами святого. Найчастіше це поясне, поколінне зображення або на повний ріст.

Архіпастиря церкви Василія Великого зображує майстриня іконописання у старшому віці, з коротким волоссям та довгою темного кольору, конічної форми, бородою. Архієпископ одягнений у фелон та омофор, на голові митра. У лівій руці тримає жезл – символ церковного служіння, а правою – благословляє.

1 12

Святий Iван Воїн,

скло, олiя, 2016 р.

1 9

Рiздво Христове,

скло, олiя, 2016 р.

Святого Іоанна (Івана) Воїна зображує молодим по пояс або до колін, з непокритою головою, темним коротким волоссям та невеликою бородою. Одягнений в сорочку, штани, нагавиці, лускаті обладунки і плащ (святий був кінним воїном, служив в імператорському війську Юліана Відпустника). Обов’язкові атрибутами: хрест – символ віри та спис – сили, наданої Всевишнім Богом в ім’я війни з гріхом і безвір’ям.

Святу Варвару (римську християнку) пише молодою вродливою дівчиною в розкішних шатах, з непокритою головою, розпущеним волоссям переплетеним стрічками, квітами – символом незаміжності. Корона на голові – знак великомучеництва. Зображує здебільшого до колін, свята в правій руці тримає меч, яким її батько відтяв голову – атрибут мучеництва, а в лівій чашу – символ передсмертного причастя. Часто край німбу орнаментує квітами.

Як правило зображення святої Параскеви П’ятниці на скляних образах типове для іконографії святих мучениць. Майстриня Альона Беженар зображує її молодою дівчиною на повний ріст, або до колін, з розпущеним волоссям. У правій руці Параскева тримає хрест, в лівій – пальмову гілку – символ мучеництва. Одягнена у хітон, далматик, плащ із підкладкою, яка огортає фігуру і застібається на грудях.

1 11

Свята Трiйця,

скло, олiя, 2016 р.

Святу Катерину зображує молодою вродливою дівчиною. У лівій руці тримає зелену пальмову гілочку – атрибут мучениці, який символізує перемогу християнської віри над смертю, у правій – святу книгу. Образ святої є втіленням дівочої краси і чистоти.

Пише Альона Іванівна й багатофігурні композиції, до яких належать такі ікони: Розп’яття з пристоячими, Різдво Христове, Святий пророк Ілля та Свята Трійця.

В центрі ікони Розп’яття з пристоячими зображена постать Христа. Обабіч стоять: ліворуч – Іван Богослов, праворуч – Богородиця. Ісус розіп’ятий на трираменному хресті, голова у терновому вінку, опущена на праве плече. Руки Небесної Цариці перехрещені на грудях, голова нахилена, лик пронизаний великим сумом і болем за долю свого сина.

На іконі Різдво Христове майстриня пише сповите у яслах Дитя, поруч Діва Марія з молитовно складеними руками, Ангел та пастушок з ягнятком. Сюжет змальовується у стайні, над святими зображені ангели та яскраво горить Вифлеємська зірка, яка вказує дорогу до новонародженого Ісуса. Тут одночасно відбувається дія в інтер’єрі та екстер’єрі, що не ускладняється архітектурними елементами.

1 13

Святий Iлля на колiсницi,

скло, олiя, 2018 р.

Дещо незвичне враження складає ікона пророка Іллі на колісниці. Святий Ілля - один з біблійних пророків та святих, який був взятий живим на небо. Колісницею, запряженою білими кіньми, управляє ангел.

На писаній іконі Свята Трійця сутність Творця об’єднана трьома особами: Богом-Отцем (старим пророком), Богом-Сином (Вселенським Суддею) і Богом-Духом Святим (білокрилим голубом). Три Іпостасі Бога незлитні та нероздільні – єдиносущна Пресвята Трійця. Така святиня дозволяє осягнути частину божественного буття, повніше осмислити таємницю Господньої любові, милосердя та злагоди, відчути близькість Творця і Його участь в житті кожного християнина. У центрі композиції хрест, від якого розсіюється сяйво Святого Духа. Сюжет ікони наче виринає з-поміж густих хмар, де літають багато маленьких янголів. Такий образ не є канонічним, але широко використовується у храмах.

Ікони Альони Беженар – об’єкт національної самоідентичності, який зберіг спадковість традицій та підтримав глибинні зв’язки з історичним минулим буковинського краю. Художньо-образна специфіка, іконографія, стилістика образів має самобутню манеру письма, яка вирізняється з-поміж інших історично сформованих народних іконописних шкіл.

упражнения для пресса

Вкусные кулинарные рецепты

шаблоны joomla 2.5 бесплатно