Як і чому носили вишиванки видатні українці

97890298 2545111395739650 5098821887744540672 nПочинаючи з другої половини ХІХ століття, вишита сорочка стає чимраз поширенішою у середовищі української інтелігенції. Дослідниця української міської одягової культури Марина Олійник про це каже так: «Це явище слід розглядати в контексті європейської хвилі захоплення елітою культурою власного народу, яке виникло на ґрунті революцій 1848-1849 рр., що увійшли в історію під назвою «Весна народів».

Також дослідниця наголошує, що в українській культурі саме Тарас Шевченко утвердив значення та вагомість народного одягу як одного з символів української самосвідомості.

Які ж письменники полюбляли одягати елементи традиційного народного одягу і в яких ситуаціях? Як правило, вишита сорочка чи інші елементи народного одягу «ставала в нагоді» в особливо урочистих ситуаціях (публічні збори, віча, виступи тощо) – там, де вишита сорочка буде не просто виразником іміджу, а переконливо засвідчить національні переконання свого власника.

staritsky
Михайло Петрович Старицький

Так, один із найвидатніших композиторів України, Микола Лисенко, згадує, як вони з Михайлом Старицьким ішли купатися до млина, були у вишитих сорочках.

Про Михайла Старицького збереглися такі цікаві свідчення (щодо його любові до народного одягу): він «жива реклама українця для того часу, коли все українське штучно заховували, або само воно соромливо ховалося» (О. Лотоцький). Влучна характеристика, яка прочитується і з паралелями на сучасність, чи не так?

 L.Ukrainka

Леся Українка, Михайло Косач,

Маргарита Комарова.

Одеса, Серпень 1889 рік

У родині Лесі Українки вишитий одяг був не просто у пошанівку, він промовисто свідчив про те, що Косачі та Драгоманові – українці душею. Вони влаштовували цілі родинні фотосесії у народних строях і своїм прикладом засвідчували, наскільки це красиво і виразно.

Мати Лесі Українки, письменниця Олена Пчілка, першою в Україні порушила проблему фахового дослідження орнаментики українських вишивок (праця «Український народний орнамент: вишивки, тканини, писанки» (1896).

Олена Пчілка. Olena Pčilka

Олена Пчілка у волинському строї.

1875 рік

Іван Франко вишиванки не просто полюбляв, а мав їх велику кількість і одягав до особливо урочистої нагоди. Він першим одягнув вишиту сорочку до повсякденного піджака. Те, що нам зараз здається таким гармонійним і звичним – у його часи сприймалося як сміливий експеримент.

Як свідчать спогади його рідних, Іван Франко «відрізнявся од загалу своїм костюмом – вишиваною сорочкою серед пишних комірців і краваток». Вишиваних сорочок у письменника «було завжди під достатком, – розповідала донька Анна. – Це були майже все дарунки його приятелів, приятельок, співпрацівників не тільки із Західної України, але й з Великої України. Між цими сорочками була сорочка від Олени Пчілки, від Трегубової, Альбрант, Алчевської, Кобринської, Уляни Кравченко, Бохенської і багато інших».

collage-34
Іван Якович Франко
97465536 2545100329074090 479524805016551424 n
Осип-Юрій Федькович

Навіть при вимові «Юрій Федькович», в уяві постає хрестоматійний образ у сардаку, і це не художній вимисел. Ще в часи армійської служби у австрійському війську Юрій Федькович зберігав як реліквію комплект гуцульського одягу і демонстрував його у особливих випадках. А обговорюючи з К. Горбалем перспективи можливої служби, заявляє ультимативно: надалі має намір ходити тільки у сардаці та й гуцульській крисані. Таким він і запам’ятався – яскравим, волелюбним, чутливим до суспільного контексту. Федьковичезнавиця Лідія Ковалець у праці «Юрій Федькович як маніфест одягу своїх краян» приходить до висновку: це не епатаж, це інстинкт самозбереження.

09
Марко Черемшина

Марко Черемшина один із найболючіших уроків підліткової ініціації засвоїв у Коломийській гімназії. Вихований в самому серці Карпат, він отримав від діда і баби омріяний подарунок: «Ще я був малим приземком, як дід і баба справили мені всю парубоцьку ношу, і капелюх з павами, і онучі крашені, і нараквиці вовняні».. І ось 14-річним парубком у щонайкращому (в його розумінні) одязі він вперше переступає поріг гімназіального класу, де всі учні – міщани переважно, у сірих костюмах і з іншими зачісками. Вони стали сміятися з нього, бо малий Іван-Марко виглядав для них надто екзотично. А він же «затявся», бо навіть змусивши себе одягнути форму гімназиста, почував себе в ній, ніби у чужій шкірі.

Згодом уже поважним студентом Віденського університету, а ще згодом – відомим письменником та адвокатом, він одягне вишивану сорочку ще не раз. І той його вибір означатиме одночасно все: і естетику (а в ній Черемшина тонко розумівся), і національну приналежність, і той самий інстинкт самозбереження, який так влучно відзначила Лідія Ковалець.

Середовище інтелігенції привнесло українській вишитій сорочці, окрім утилітарного, сакрально-обрядового, символічного ще один аспект – національний. Одягнувши народні строї і засвідчивши у такий спосіб симпатію народній культурі, українська еліта продемонструвала силу традиційного одягу як символу і в дипломатичній сфері, і в громадсько-суспільній, і в мистецькій.

Символічно, але співзасновницею відомого і улюбленого багатьма свята – Всесвітній день вишиванки – є також письменниця: чернівчанка Леся Воронюк.

Народний одяг як маркер рідності, як вияв шляхетності і як спосіб підкреслити неповторність свого образу, запам’ятатися – все це можна відчитати з промовистих світлин української інтелігенції у вишитих сорочках.

І кожна світлина розповідає індивідуальну історію, таку виразну на загальному тлі..

Іванна СТЕФ’ЮК,

кандидатка філологічних наук,

членкиня Національної спілки письменників України,

наукова співробітниця Снятинського літературно-меморіального

музею Марка Черемшини,

кураторка етнографічного проєкту «Спадщина»,

завідувачка науково-методичного відділу дослідження та популяризації традиційної культури

Буковинського центру культури і мистецтва

 

ДЖЕРЕЛА:

1. Олійник Марина. Український одяг у системі міської культури Києва (друга половина ХІХ – початок ХХІ століття). – Київ: Видавництво ІМФЕ, 2017.

2. Ковалець Лідія. Юрій Федькович як маніфестант одягу своїх краян [Електронний ресурс]. – Точка доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/.../38007/14-Kovalets.pdf...

3. Черемшина Марко. Моя біографія [Електронний ресурс]. – Точка доступу: https://sites.google.com/.../moa-biografia-marko-ceremsina

** За цінні консультації авторка нарису щиро дякує літературознавцю, літературному критику, заслуженому працівникові культури України Євгену БАРАНУ та кандидатці філологічних наук, професорці Світлані БОГДАН

упражнения для пресса

Вкусные кулинарные рецепты

шаблоны joomla 2.5 бесплатно