Новини

Скарб українського народу

звітЦя ідея лягла в основу проведення фестивалю-конкурсу «Народні звичаї та обряди – духовний скарб українського народу, який проводився згідно «Плану основних навчально-методичних заходів на 2012-2013 навчальний рік», затвердженого управлінням культури обласної державної адміністрації. Обласний фестиваль-конкурс проводився методичним кабінетом навчальних закладів УМЦКБ з грудня 2012 р. по квітень 2013 р. (серед музичних шкіл, згідно графіку). В конкурсі взяли участь 34 школи – залучено 1387 учнів. Відповідно до контингенту учнів школи поділено на 4 групи:

І група – до 100 учнів

ІІ група – від 101 до 200 учнів

ІІІ група – від 201 і вище

ІV група – музичні школи міста Чернівці

Фестиваль-конкурс проводився з метою вивчення та відтворення народних звичаїв та обрядів того регіону, де функціонують музичні школи. Зібрані матеріали (сценарії та відеодиски) будуть використані, як додатковий матеріал до навчального предмету «Народна творчість».

Аналізуючи результати конкурсу, можемо узагальнити:

- майже всі колективи музичних шкіл області з великим розумінням та відповідальністю підготувалися до фестивалю-конкурсу;

звіт

- у більшості обрядів було відтворено духовну основу традицій: у молитвах та піснеспівах відчувалася щирість дітей та їхнього осмислення божественної основи життя;

- сценічне дійство відбувалося на фоні оригінально оформлених приміщень, з використанням декорацій, переважно в автентичних костюмах;

- багато викладачів шкіл продемонстрували професійне вміння в написанні сценаріїв.

         Тематика народних звичаїв та обрядів була надзвичайно різноманітною:

-  різдвяна тема висвітлена в Костинецькій, Мамаївській, Подвірненській, Герцаївській, Горбівській, Глибоцькій, Вашківецькій, Великокучурівській, Новоселицькій та Кам'янській музичних школах;

- тему вечорниць розробили Путильська, Зарожанська та Чернівецька музична школа № 4;

- тему весняних традицій розкрили Заставнівська, Кельменецька та                Чернівецька музична школа № 3;

- фрагменти весільних обрядів продемонстрували:

                   а) Вікнянська МШ – «Пошиття вінка»

                  б) Вижницька МШ – «Заводини»

                 в) Киселівська МШ – «З дарами»;

     - храмові свята відтворили Кіцманська та Сокирянська музичні         школи;

     - «Клішковецький данець» показала Клішковецька МШ;

     - входини «Хліб-сіль - в нову хату» присутні побачили завдяки    Хотинській музичній школі;

     - обряд «Ой на Івана, ой на Купала» відтворили в Кострижівській та    Новодністровській музичних школах;

     - «Проводи чабанів» - у Чудейській МШ,

     - «Станівецьку клаку» - у Зеленівській МШ,

     - « На перші гулі» - у Сторожинецькій МШ,

     - «Свято працівників лісу» – у Берегометській ШМ,

     - «Свято Миколая» - у Іспаській ШМ.

звіт

Головною умовою фестивалю-конкурсу було використання місцевого фольклору і більшість шкіл виконали ці програмні вимоги.

У першу групу входять 10 музичних шкіл, кожна з яких підготувала і показала свій обряд. Грамотно написані сценарії у Костинецькій, Зеленівській, Вікнянській та Кострижівській музичних школах. Пісенно-музичний матеріал повністю побудований на місцевому фольклорі і виконаний на професійному рівні.

Костинецька музична школа підготувала обряд «Бо прийдуть до тебе три празники в гості». Це один з кращих сценаріїв відповідної тематики, який був втілений на конкурсі. В основу дійства (автор Нагірний В.В.) покладена колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю», яка розкриває послідовність різдвяних святкувань: перше свято - «Різдво Христове», друге свято - «Святого Василія», а третій празник - «Святе Водохреща».

звіт

Сценарій продуманий і носив виховний характер. Кожна літературна думка виважена, історично та релігійно обґрунтована.

Радість свята відчувалася, особливо в різдвяних піснеспівах, які носили молитовний характер та відкривали тайну Бога рожденного.

Обряд витриманий досконало, до деталей, виконаний професійно.

Самобутній обряд відтворив колектив Зеленівської МШ. Їхня «Станівецька клака» - зразок буковинського водевілю, з доречним текстом та буковинськими піснями. Всі бувальщини – і дорослі, й дитячі, які використані в сценарії, – це місцеві перлини, передані народною говіркою. Мова складна, однак діти її вивчили та вільно спілкувалися на сцені.

мазурик

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гарно підібрані ролі, характерні ведучі. Необхідно відзначити професійну роботу хормейстера. Музичні номери виконані музикально, в академічній манері. Колектив школи доторкнувся до справжніх буковинських скарбів та переконливо розповів про них засобами сценічного дійства.

У ІІ групу входять 12 музичних шкіл, які охоплюють різні регіони області. Висвітлюючи одну і ту ж тематику, школи продемонстрували характерні традиції своїх сіл та міст, що викликало неабияке зацікавлення (скажімо, Святвечір у Мамаївцях та Костичанах докорінно відрізнялися).

З цієї групи самобутнім був обряд «Проводи чабанів», який підготував колектив Чудейської МШ. Це шановане свято у даній місцевості і колективу школи вдалося незабутньо відтворити. Цікавий сценарій (автор Гуржуй С.І.) професійно відпрацьований з режисерським та музичним баченням. Колективу вдалося передати глибину непростого полонинського життя чабанів. Все прозвучало фахово та хвилююче.

Велику любов до рідної культури передав колектив Клішковецької музичної школи. Їхній «Клішковецький данець» - глибина традицій нашого народу. Все було відтворено колоритно та емоційно, так як вимагає буковинська традиція проведення «данцю на селі». Починаючи з музики, її ролі в селі, і, закінчуючи, бессарабськими строями, які були автентичними – сорочки, портяниці, кучми, спідниці та й усе інше. Окремо варто відзначити артистизм учнів, які так талановито зіграли свої ролі. «Данець» - це справжня перлина буковинського краю – довели клішківчани.

У ІІІ групу входять 8 районних музичних шкіл. Всі обряди, які показали школи цієї групи, були масовими та цікавими щодо реалізації задумів. Заставнівська МШ зібрала й відтворила Великодні традиції свого району у театралізованій картині «Вербовая дощечка», Сторожинецька МШ – «На перші гулі», Сокирянська МШ – «Храмове свято» тощо. Поряд з учнівськими колективами вагому роль виконували й колективи викладачів (вокальні групи, фольклорні оркестри). Таке поєднання надало дійству високопрофесійного рівня.

У IV групу входять музичні школи міста Чернівці. Їм було запропоновано розкрити тему дитячого фольклору і лише одна школа спромоглася втілити це творчо та оригінально.

Як результат, у незвичному форматі тему «Буковинські дитячі витинанки» розкрив колектив Чернівецької музичної школи № 2. Сценарій охопив усі пори року та багато різновидів дитячого фольклору: колискові, забавлянки, прозивалки, колядки, щедрівки, приказки, веснянки, звуконаслідування та примовки, коломийки, небилиці, загадки, лічилки, ігри, заклички, віншування тощо.

Сценічне дійство органічно поєдналося з музичним матеріалом, де були задіяні хорові колективи, камерний оркестр, ансамбль бандуристів, вокальний ансамбль та фольклорний оркестр.

Винахідливо, з творчою фантазією відтворено декорації до кожної пори року. Загалом колектив школи підняв великий пласт традиційної етнокультури і поєднав розмаїття дитячого фольклору в одне дійство.

Чернівецька МШ № 4 до фестивалю-конкурсу підготувалась першою. Вже 10 грудня журі побачило обряд «Андріївські вечорниці». Сценарій продуманий: найбільш цікаві елементи ворожіння перепліталися з історичними розповідями про Андрія Первозванного – одного з апостолів Христа. Грамотно підібраний та професійно виконаний музичний матеріал. Літературний текст влучно поєднувався з сольними та хоровими номерами. Більшість творів виконувалась у супроводі професійного оркестру «Буковинські візерунки».

Поряд з серйозною підготовкою до конкурсу мало місце й формальне ставлення адміністрацій окремих музичних шкіл до цього заходу, а саме: Турятської МШ та Чернівецької МШ № 3.

Директор Турятської музичної школи (Амоші Д.М.) не зрозумів мети проведення фестивалю-конкурсу. В поданій заяві на участь у заході визначена тема: свято «Проводи в армію». Але, ні «свята», ні «проводів» не було. Був ведучий – директор школи (у військовій формі), який пояснював учням «армійську термінологію» найбільш уживаних слів: «дід», «служба», «караул», «підйом», «КПП», «портянки», «противогаз», «солдат», «дембель» тощо.  

Пояснення висловів переривалося «музичними номерами». Учні «давали» концерт для призовників: обр. А.Савицького «Їхав козак за Дунай»   (ф-но), «Ой не світи місяченьку» (вокальний дует), А. Санковий «Солодкий сон» (флейта з ф-но), Ю. Гіна «Безперервний рух» (дует скрипалів), М. Дюсик «Старовинний танець» (флейта).

Виконавський рівень також був примітивним: нечиста інтонація, гра не емоційна, позбавлена музикальності, не виразна. «Свято» завершилося промовою матері, яка дала настанови майбутнім армійцям. Тож будь-які елементи традиції «Проводів в армію» знівелювалися.

Колектив ЧМШ № 3 обрав тему «А вже весна, а вже красна». Вибір цікавий, але жодного твору з місцевого фольклору чи хоча б буковинської мелодії не було використано. В сценарій включили твори українських композиторів-класиків О. Кошиця, М. Леонтовича, Ф. Колеси та сучасних українських композиторів О. Сандлера, В. Філіпенка, І. Сингаївського та інших. Врешті – вокальний ансамбль школи (керівник Слепінюк З.І.), стоячи на одному місці, професійно виконав запропонований музичний матеріал.

Окрім відсутності буковинських мелодій були допущені й помилки історичного характеру щодо зустрічі Нового року за різними календарями. Сценічний одяг не відповідав обраній темі, власне весняному настрою, текст загадок ведучі читали з написаного на аркушах паперу. Навіть веснянку «Ходить жучок » виконали не в буковинській манері.  

Таким чином народні звичаї та обряди вироблялися протягом багатьох століть, були освячені віками. Осягаючи ази музичної науки, фестиваль-конкурс сприяв наближенню учнів до народних джерел, до вивчення народних традицій.

Традиційна етнокультурна спадщина може зберігатися тільки передаючись від прабатьків до батьків, а відтак до дітей та онуків. Потяг до неї і є першоосновою справжнього патріотизму.

Коли люди забувають духовні традиції, народні звичаї, моральні засади, втрачається система між поколінних зв’язків, що є основою нації та всього національного життя.  

Саме в цих словах закладена основна ідея проведення такого фестивалю-конкурсу, бо народні звичаї і обряди – це духовний скарб українського народу, а знання їх формують національну свідомість, духовність молодого покоління.

Розглянувши результати фестивалю-конкурсу «Народні звичаї та обряди», журі оцінило колективи:

І група (до 100 учнів)

№ з/п

Назва школи

Загальний

бал

Місце

1.

Вікнянська МШ

29

ІІ

2.

Зарожанська МШ

25

ІІІ

3.

Костинецька МШ

33

І

4.

Горбівська МШ

21

диплом

5.

Зеленівська МШ

33

І

6.

Кострижівська МШ

28

ІІ

7.

Подвірненська МШ

25

ІІІ

8.

Вашківецька МШ

25

ІІІ

9.

Кам'янська МШ

22

диплом

10.

Турятська МШ

19

-

ІІ група шкіл (від 101 до 200 учнів)

№ з/п

Назва школи

Загальний

бал

Місце

1.

Берегометська МШ

31

І

2.

Чудейська МШ

32

І

3.

Герцаївська МШ

25

ІІІ

4.

Клішковецька МШ

36

Гран-прі

5.

Новодністровська МШ

27

ІІ

6.

Мамаївська МШ

31

І

7.

Глибоцька МШ

22

диплом

8.

Киселівська МШ

27

ІІ

9.

Великокучурівська МШ

24

ІІІ

10.

Іспаська МШ

27

ІІ

11.

Кельменецька МШ

22

диплом

12.

Костичанська МШ

22

диплом

ІІІ група шкіл (від 201 учня)

№ з/п

Назва школи

Загальний

бал

Місце

1.

Заставнівська МШ

33

І

2.

Сторожинецька МШ

34

І

3.

Кіцманська МШ

25

ІІІ

4.

Хотинська МШ

27

ІІ

5.

Новоселицька МШ

25

ІІІ

6.

Вижницька МШ

28

ІІ

7.

Сокирянська МШ

34

І

8.

Путильська МШ

23

диплом

ІV група шкіл (від 201 учня)

№ з/п

Назва школи

Загальний

бал

Місце

1.

Чернівецька МШ № 1

28

ІІ

2.

Чернівецька МШ № 2

35

І

3.

Чернівецька МШ № 3

21

диплом

4.

Чернівецька МШ № 4

34

І

За професійну підготовку літературних сценаріїв та фольклорного матеріалу нагороджено дипломами:

Моклович Наталю Миколаївну – викладача Чернівецької МШ № 2,

Труфин Олену Вікторівну – викладача Чернівецької МШ № 2,

Нагірного Владислава Васильовича – старшого викладача Костинецької МШ,

Іонуц Тетяну Вікторівну – старшого викладача Сторожинецької МШ,

Бек Майю Іванівну – викладача Сторожинецької МШ,

Височанську Стеллу Омелянівну – викладача-методиста Чернівецької МШ

№ 4,

Гуржуй Світлану Іванівну – викладача Чудейської МШ,

Рябіцьку Юлію Мірчівну – старшого викладача Хотинської МШ,

Грумезу Наталію Ярославівну – викладача Кострижівської МШ,

Калинчук Тетяну Василівну – старшого викладача Зеленівської МШ.

упражнения для пресса

Вкусные кулинарные рецепты

шаблоны joomla 2.5 бесплатно